Tämä tarkoittaa offshore-teollisuuden investointien normalisoitumista muutaman korkean vuoden jälkeen 3–4 vuoden takaiselle, 25 miljardin euron vuosittaiselle tasolle. Valtavan kasvun myötä tuotantokulut ovat kasvaneet liian korkeiksi, ja tällä hetkellä on tarve tarkastella kulurakennetta sekä tehostaa organisaatioit. Tämä ei tarkoita Norjan liikemahdollisuuksien vähenemistä, päinvastoin. Investoinnit ovat edelleen valtavia. Insinöörien palkat ja valittujen alihankkijoiden niukka tuotantokapasiteetti nostivat kuitenkin...

Tämä tarkoittaa offshore-teollisuuden investointien normalisoitumista muutaman korkean vuoden jälkeen 3–4 vuoden takaiselle, 25 miljardin euron vuosittaiselle tasolle. Valtavan kasvun myötä tuotantokulut ovat kasvaneet liian korkeiksi, ja tällä hetkellä on tarve tarkastella kulurakennetta sekä tehostaa organisaatioit.

Tämä ei tarkoita Norjan liikemahdollisuuksien vähenemistä, päinvastoin. Investoinnit ovat edelleen valtavia. Insinöörien palkat ja valittujen alihankkijoiden niukka tuotantokapasiteetti nostivat kuitenkin kustannuksia nopean kasvun myötä. Tämän ei haluta toistuvan seuraavan kasvukauden alkaessa, ja nyt Norjan teollisuus etsiikin aktiivisesti uusia ja pysyviä ratkaisuja kustannussäästöjen hakemiseksi.

Suomalaisilla alihankkijoilla on loistava tilaisuus näyttää tässä osaamisensa, ja norjalaiset etsivät suomalaisia kontakteja. Maineemme on hyvä: läheisyyden lisäksi Norja pitää meitä luotettavana kumppanina kasvun mahdollistamisessa – tarjoamme sekä toimitusvarmuutta että laatua.

Moni suomalaisyrittäjä on jo käärinyt hihansa, mutta urakoita on edelleen valtavasti tarjolla. Norjaa voi turvallisesti miettiä oman vientikasvun markkinana vielä vuosiksi eteenpäin.

Norjassa ennustetaan asuvan jopa seitsemän miljoonaa ihmistä vuonna 2040-2050. Infrastruktuuriin, eli liikenneverkostoihin, satamiin, lentokenttiin, rautateihin ja energiaverkostoihin, investoidaan seuraavan kymmenen vuoden aikana kansallisen liikennesuunnitelman mukaan noin 60 miljardia euroa. Tarvetta on rakennusteollisuuden tuotteille ja palveluille koko Norjassa. Tällä hetkellä on esimerkiksi hankala löytää käytännön muuraus- ja sähköurakoitsijoita pohjoisen projekteihin, kuten myös etelän kasvaviin kaupunkeihin.

Investoinnit öljyteollisuuteen jatkuvat huomattavan suurina. Modernin Norjan suurimman teollisuusprojektin Johan Sverdrup -öljykentän ensimmäisen vaiheen aikana rakennetaan neljä porauslauttaa. Tämä työllistää
51 000 ihmistä ja maksaa yli 13 miljardia euroa.

Tulevaisuuden kaikki 90 kenttää tarvitsevat myöskin ylläpitoa ja merenalaiseen teollisuuteenkin ennustetaan sijoitettavan 60 miljardia seuraavan viiden vuoden aikana. Öljykenttien rakentaminen ja kunnostaminen tarvitsee erilaisia työstettyjä sekä koneistettuja osia, ja näin ollen tarjoaa valtavia mahdollisuuksia Suomen valmistavalle teollisuudelle.

Norjassa toimii noin 200 suomalaisyritystä. Useampi sata yritystä on ottanut yhteyttä Finprohon Norjan markkinoita koskien. Juttelemme yrityksille päivittäin erilaisilla tilaisuuksissa molemmissa maissa ja lähetämme viikoittain uutiskirjeen viimeisimmistä markkinamahdollisuuksista sekä uusimmista syntyneistä sopimuksista.

Suomea pidetään Norjan markkinoilla luotettavana kumppanina, mutta Suomen tarjonnasta tiedetään vielä liian vähän. Markkinoille pääsyn resepti on yksinkertainen: tee kotiläksyt laatuvaatimusten suhteen ja jalkaudu markkinoille tutustumaan norjalaisiin sekä maan teollisuuden valtaviin mahdollisuuksiin.

Antti Mäkikyrö, johtaja Finpron vientikeskus, Norja

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Lotta Nuotio</span></span>04.12.2023

Luetuimmat