Asiakaslähtöinen ajattelu ja kyky kehittää uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluita yhdessä asiakkaan kanssa ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Omassa työssäni tämä on ollut itsestäänselvyys jo useiden vuosikymmenien ajan. On mielenkiintoista seurata, miten sanasta asiakaslähtöisyys on tullut muoti-ilmiö Suomessa. Ruotsalaisille asiakaslähtöinen ajattelu on självklart, minkä olen saanut henkilökohtaisesti kokea, kun olen työskennellyt ruotsalaisten kauppaketjujen parissa Tukholmassa. Valtakunnallinen...

Asiakaslähtöinen ajattelu ja kyky kehittää uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluita yhdessä asiakkaan kanssa ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Omassa työssäni tämä on ollut itsestäänselvyys jo useiden vuosikymmenien ajan. On mielenkiintoista seurata, miten sanasta asiakaslähtöisyys on tullut muoti-ilmiö Suomessa. Ruotsalaisille asiakaslähtöinen ajattelu on självklart, minkä olen saanut henkilökohtaisesti kokea, kun olen työskennellyt ruotsalaisten kauppaketjujen parissa Tukholmassa.

Valtakunnallinen Anttila-tavaratalo oli ensimmäinen työpaikkani 90-luvulla. Kyseinen ketju oli tuohon aikaan erittäin menestynyt, sillä se kehitti toimintaansa asiakaslähtöisesti ja rakensi useita menestyskonsepteja. Kids-konsepti, lasten maailma, oli ensimmäinen konseptini, jonka suunnittelimme sekä toteutimme Anttilalle. Tuotekeskeisestä suunnittelusta siirryttiin valikoiman kehittämiseen, kohderyhmänä lapsiperheet. Kids-konsepti nosti Anttilan markkinajohtajaksi lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden osalta.

Kun toimin Silja Linen myymälätoimen johtajana, kehitimme ja rakensimme yhdessä asiakkaiden kanssa kuudelle laivalle uivat kauppakeskukset. Suosittu laivayhtiöbrändi on kehittänyt liiketoimintaansa aktiivisesti. Vahva ja menestyvä brändi edellyttääkin jatkuvaa liiketoiminnan kehittämistä.

2000-luvun alussa minut kutsuttiin rakentamaan saksalainen Bauhaus-ketju Suomeen. Vahva konsepti ja ylivoimainen valikoima toimivat tehokkaasti ja muuttivat koko perinteisen rautakauppa-ajattelun.

Asiakaskäyttäytymisen muutos on edellyttänyt muutosta suurten yritysten toiminnassa, toisaalta se on tuonut ainutlaatuisen mahdollisuuden pienille yrityksille kasvaa tunnetuiksi brändeiksi. Nuoret yritykset, jotka ajattelevat asiakaslähtöisesti ja pyrkivät rakentamaan jotain uutta ja erilaista ja joilla on mahdollisuus menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla, luovat uskoa Suomen tulevaisuuteen.

Business Finland on kutsunut yhteen suomalaisia brändiosaamisen huippuja ja perustanut advisory boardin, joka lisää suomalaisten yritysten brändiosaamista ja asiakaslähtöistä päätöksentekoa. Brändiosaamista arvostetaan yhä enemmän myös Suomessa.

Kansainvälisessä kilpailussa menestyminen edellyttää vahvaa kilpailuetua ja kyvyn erottautua muista. Vahva brändi on avain myös kansainväliseen menestykseen kanavasta riippumatta.

Brändi-sana mielletään Suomessa edelleen operatiiviseksi markkinoinniksi, vaikka brändi muodostaa yrityksissä keskeisen strategisen liiketoiminnan ytimen.

Menestyminen edellyttää ennen kaikkea oikeaa asennetta: empatiaa, aitoa intohimoa ja kovaa työtä luoda jotain uutta ja suurta. Menestyminen edellyttää myös osaamista ja ammattitaitoa – sen tekevät ihmiset!

Marina Vahtola, hallitusammattilainen ja strateginen neuvonantaja, Executive in Residence, Aalto-yliopisto

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Lotta Nuotio</span></span>04.12.2023

Luetuimmat