FacebookTwitterEmail

kolumnit

11.09. 2014

Pääkirjoitus: Yritysten asialla

Suomi pelaa parhaillaan koripallon maailmanmestaruuskisoissa Espanjassa. Koriskuume on maassamme kovassa nousussa, ja paikalle on matkustanut 8 000 suomalaista kannattajaa.
Teksti: Ville Cantell

Suomi pelaa parhaillaan koripallon maailmanmestaruuskisoissa Espanjassa. Koriskuume on maassamme kovassa nousussa, ja paikalle on matkustanut 8 000 suomalaista kannattajaa. Vain muutama vuosi sitten ajatus Suomesta MM-kisoissa tuntui utopistiselta. Esimerkiksi EM-kisoissa Liettuassa vuonna 2011 paikanpäällä joukkueen esityksiä seurasi vain muutama sata suomalaista kannattajaa.

Vertailussa kilpailijamaihin Suomen joukkue on yksi lyhyimmistä ja suuret tähdet loistavat poissaolollaan. Mikä on menestyksen salaisuus? Menestystekijöitä ovat ainakin erinomainen ja hyvin yhteen hitsautunut joukkue- ja puolustuspeli, mainio joukkuehenki sekä sitoutuminen yhteiseen tekemiseen. Näillä samoilla eväillä pärjää myös suomalainen pieni ja keskisuuri yritys uusia markkinoita etsiessään. Team Finland voi maajoukkueen valmentaja Henrik Dettmannin tavoin mahdollistaa yrityksen menestymisen, mutta kaikki lähtee yrityksestä itsestään. Asenne ja halu kansainvälistyä ovat edellytyksiä maailmalla menestymiseen.

Kriitikot ovat syyttäneet Team Finlandin olevan höttöä ilman sisältöä ja matkustelua ilman tuloksia. Paljon on kuitenkin tapahtunut viimeisen puolentoista vuoden aikana. Uusia yhdessä tekemisen tapoja on kehitetty ja toimijoiden välistä yhteispeliä hiottu. Nyt on tullut aika astua kulisseista näyttämölle. Yrityksille suunnatut kansainvälistymispalvelut julkaistiin syyskuun alussa (palvelut.team.finland.fi).

Keskiössä ovat yritysten tarpeet. Kerromme tästä lisää lehden sivulla 24 alkavassa jutussa. Tavoitteena on yritysten näkökulmasta selkeä, helposti lähestyttävä malli, jossa kaikki kansainvälistymispalvelut ovat nähtävissä yhdellä silmäyk­sellä. Yhden luukun periaatteen mukaisesti jokaiselle palvelulle on määritelty
vastuutaho. Ulkoministeriölle on tärkeää, että
tar­joamamme palvelut ovat selkeät ja helposti saatavilla. Tavoitteena on poistaa viimeinenkin kynnys yrityksille lähestyä edustustojamme maailmalla.

Lehden VIP-vierashaastattelussa on Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka. Ukrainan kriisi ja pakotteet ovat pitäneet huolen siitä, ettei ministeritaipaleen alkuun juuri luppohetkiä ole mahtunut. Haastattelussa ministeri painottaakin eteenpäin katsomisen merkitystä. Ongelmien sijaan on nähtävä mahdollisuuksia ja lähdettävä rohkeasti maailmalle löytämään uusia markkinoita.

Afrikkaa on luonnehdittu ikuisen tulevaisuuden mantereeksi. Monet maat ja yritykset ovat kuitenkin viime vuosina heränneet afrikkalaisten maiden potentiaaliin. Rakkaat ruotsalaiset naapurimme ovat tässäkin asiassa olleet hieman meitä edellä. Lehden maantieteellinen teema on ”nouseva Afrikka”. Nostamme esille erityisesti kolme maata: Algerian, Ghanan ja Tansanian, joissa on paljon potentiaalia ja jotka heijastavat mantereen mahdollisuuksia. Tärkeä yhdistävä tekijä taustalla on energia, joka luo pohjan investoinneille ja sitä kautta talouskasvulle.

Sanotaan, ettei maailma koskaan tule valmiiksi. Usean vakavan kriisin riehuessa ympäri maailman ja niistä aiheutuvan ihmisten tuskan nähdessään on välillä vaikea pysyä optimistina. Vastakkainasettelun paluu maailmapolitiikkaan on korostanut talouden yhteyttä turvallisuus­politiikkaan. WTO:ssa tilanne näyttää vähemmän valoisalta kuin joulukuussa Balilla. Suomelle ja Euroopalle tämä korostaa kahdenvälisten kauppasopimusten merkitystä. Kauppa­politiikan avulla pyritään tarjoamaan suomalaisille yrityksille tasavertaiset mahdollisuudet globaalilla pelikentällä. Suomalaiselle osaamiselle on kysyntää maailmalla.