FacebookTwitterEmail

markkinat

28.05. 2013

50 VUOTTA SITTEN

Suomessa on tapana harmitella, miksi juuri Ruotsi onnistui kaupallistamaan esimerkiksi pohjoismaisen muotoilun. Ruotsin menestys kuluttajamarkkinoilla ei kuitenkaan ole sattumaa.

Suomen San Franciscon -pääkonsulinvirasto raportoi Kauppapolitiikka-lehdessä keväällä 1964, kuinka ”Ruotsi on ryhtynyt suurisuuntaiseen toimintaan länsirannikon tarjoamien vientimahdollisuuksien tunnetuksi tekemiseksi Ruotsissa ja samalla Ruotsin tunnetuksi tekemiseksi Yhdysvalloissa.”

”Päähuomio Operaatio Länsirannikossa kiinnitetään nykypäivien Ruotsiin ja tunnuslauseena onkin Meet Modern Sweden. Operaation avulla pyritään ruotsalaisten tuotteiden myynnin välittömään lisäämiseen. Viikon aikana kaupungin kaikki suurimmat tavaratalot ja useat erikoisalan liikkeet tulevat myymään ruotsalaisia kulutustavaroita. Kaikilla ruotsalaisia tuotteita myyvillä liikkeillä, kuten myös monilla pankeilla, hotelleilla ja matkatoimistoilla on viikon aikana ruotsalaisia ikkunamainoksia. Tämän lisäksi kaupungin edustavilla paikoilla tulee olemaan Ruotsia koskevia katumainoksia ja koristeita.

Monet liikkeet tulevat sanomalehdissä mainostamaan ruotsalaisia tuotteita tavanomaisen mainontansa puitteissa, ja kahdessa johtavassa sanomalehdessä tulee olemaan viikon alkaessa erityiset Ruotsi-osiot.

Kulutustavaramyynnin edistämiseksi järjestetään kilpailu, johon voi osallistua noutamalla lomakkeet ruotsalaisia tuotteita myyvistä liikkeistä. Ensimmäisenä palkintona on kahden henkilön lentomatka Ruotsiin.

Viikon aikana tullaan järjestämään myös esimerkiksi ruotsalaisia uimapukuja ja urheiluvetimiä esitteleviä mannekiininäytöksiä liikkeissä, ravintoloissa ja televisiossa.”