FacebookTwitterEmail

markkinat

03.06. 2015

Kasvu on valinta

Paikalleen jämähtäminen maailman muuttuessa on yritykselle kaikkein suurin riski. Johtajilla tulee olla rohkeutta yrityksensä jatkuvaan uudistamiseen, toteaa Normet Groupin yrittäjäomistaja Aaro Cantell.
Teksti: Ville Cantell
Kuva: Vesa Tyni

Mitkä ovat periaatteesi johtajana?

Avoimuus, läpinäkyvyys ja ihmisten kunnioittaminen ovat johtajuudessani tärkeitä. Tuloksia ja uudistumista ei saavuteta määräämällä ylhäältä alas, vaan uudet ideat syntyvät ihmisiltä eri puolilla organisaatiota ja varsinkin asiakasrajapinnassa. Keskitetyn johtamisen sijaan tavoitteena on hajautettu johtaminen ja vähemmän hierarkiaa.

Kynnyksen epäonnistua tulee olla matala. Muussa tapauksessa tukahdutetaan luovuus ja uuden synnyttäminen. Pitää antaa mahdollisuuksia kokeilla ja koetella rajoja.

Suomen taloudellinen menestys syntyy yritysten kasvusta. Johtajien ja omistajien on kuitenkin itse otettava vastuu yritystensä kasvusta. Tällaista päätöstä valtio ei voi heidän puolestaan tehdä. Usein uudistamista ei haluta tehdä riskien välttämiseksi. On kuitenkin vastuutonta johtamista pysyä paikallaan.

Toiveita uudelle hallitukselle?  

Vaikka olemme Suomessa hyviä, emme ole niin paljon parempia kuin kilpailijamaat Ruotsi ja Saksa, että voimme antaa heille etumatkaa. Kustannuskilpailukykymme tulee siksi olla vertaismaiden tasolla. Sama koskee Suomen houkuttelevuutta uuden kehittämisessä ja vaikkapa yritystukia. Esimerkiksi Yhdysvallat antaa paljon yritystukia, eikä meidän turhaan tule jättäytyä takamatkalle. Oleellisempaa kuin mitä tunti maksaa, on kuitenkin mitä siinä saadaan aikaan.

Tutkimukseen ja kehitykseen sijoittaminen on tärkeää. Mikäli huonosti menestyvässä yrityksessä leikataan tuotekehityksestä, tämä on viimeinen naula arkussa. Panostusta tuotekehitykseen pitää tällaisessa tilanteessa tuplata. Ilman sitä ei voi syntyä uutta liiketoimintaa.

Mikä on keskisuurista yrityksistä koostuvan Kasvuryhmän tavoite?

Startup-maailmassa on tosi hieno energia ja innostus. Sieltä tulee hienoja asioita jatkossakin. Kasvuryhmä pyrkii synnyttämään samaa innostusta uuden kehittämiseen ja kasvuun keskisuurissa (10–1 000 miljoonan liikevaihto) yrityksissä. Toiminnassa pureudutaan syvälle niihin konkreettisiin toimenpiteisiin, joilla uutta kasvua on näissä yrityksissä onnistuttu saavuttamaan, ja jaetaan kokemuksia onnistumisista ja epäonnistumisista.

Keskisuurissa yrityksissä on kaikista suurimmat ja nopeimmin hyödynnettävät mahdollisuudet synnyttää Suomeen merkittävää kasvua. Suomi on pieni maa ja yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä. Halu auttaa muita yrittäjäkollegoja on yllättävän vahva. Kasvuryhmän lähes 100 jäsentä edustavat jo yli 10 miljardin liikevaihtoa.

Kunnianhimoiset kasvutavoitteet ovat hyvin tärkeitä. Tutkimuksissa on osoitettu, että 20 prosenttia yrityksistä joilla on tavoitteena kasvaa, myös kasvoivat. Sen sijaan niillä joilla kasvutavoitteita ei ollut, vain 0,2 prosenttia kasvoi.

Neuvoja kansainvälistymisen ensiaskeleitaan ottavalla yrittäjälle?

Ihmiset ja ostokriteerit ympäri maailman ovat loppujen lopuksi aika samanlaisia, vaikka kulttuurit ovatkin erilaisia.
Yrityksen, joka lähtee kansainvälistymään, kannattaa mennä suoraan potentiaalisimpien asiakkaiden luo, riippumatta siitä missä päin maailmaa nämä ovat. Ei ole mitään tarvetta edetä perinteisen kaavan mukaan ensin naapurimaihin ja vasta sitten maailmalle. ›‹

Lisätietoa: kasvuryhma.fi