FacebookTwitterEmail

markkinat

27.11. 2013

Suomi vei Yhdysvaltoihin sanomalehtipaperia ja juustoa

Kauppapoliittisissa tiedoituksissa Yhdysvaltain uutiset olivat hyvin esillä 60-luvulla. Suomen San Franciscon -pääkonsulivirasto raportoi lehdessä syksyllä 1963, kuinka Suomen vienti Yhdysvaltain länsirannikon satamiin oli edellisenä vuonna ollut 7 401 058 Yhdysvaltain dollaria.

Kauppapoliittisissa tiedoituksissa Yhdysvaltain uutiset olivat hyvin esillä 60-luvulla. Suomen San Franciscon -pääkonsulivirasto raportoi lehdessä syksyllä 1963, kuinka Suomen vienti Yhdysvaltain länsirannikon satamiin oli edellisenä vuonna ollut 7 401 058 Yhdysvaltain dollaria.

Taulukossa kuvataan tavararyhmittäin Suomen vientiä Yhdysvaltain länsirannikon satamiin vuonna 1962. Sanomalehtipaperin osuus viennin kokonaismäärästä oli vähentynyt ollen silti peräti 79 prosenttia Suomen kokonaisviennistä alueelle. Sen sijaan vanerin ja kovalevyn osuus kokonaismäärästä oli huomattavasti kasvanut. Juuston ja lasiteollisuuden tuotteiden osuudet olivat pysyneet entisellään.

”Suomen vienti länsirannikolle tapahtuu itärannikolla olevien satamien välityksellä, eli yleensä maahantuojien varastoista. Tämän vuoksi suomalaisten vientituotteiden
myynti on todellisuudessa huomattavasti suurempi kuin mitä yllä mainituista vientiluvuista ilmenee”, raportissa todetaan.

Yhdysvaltain länsirannikon satamista vietiin Suomeen vuonna 1962 tavaraa yhteensä 5 803 990 dollarin arvosta. Tärkeimmät tuontitavarat Yhdysvaltain länsi­rannikolta olivat kasvikunnan tuotteet erilaisine valmisteineen. Hedelmien ja erilaisten hedelmätuotteiden vienti oli arvoltaan yli puolet koko länsirannikon satamien välityksellä tapahtuneesta viennistä Suomeen.

”Ulkomaankaupan kehitykseen tulee vastaisuudessa vaikuttamaan huomattavassa määrin Suomen ja länsirannikon välisen laivaliikenteen kehitys”, raportissa kerrotaan. ”Viimeisten kahden vuoden aikana on liikenteessä ollut myös suomalaisia aluksia. Ennen suomalaisen laivaliikenteen alkamista Suomen ja länsirannikon välisestä tavarankuljetuksesta huolehti käytännöllisesti katsoen monopoli­asemassa ollut ulkomainen laivayhtiö.”