Osallistuminen Team Finland -vierailulle on pitkän työn huipentuma. Sitä ennen on tehty valmistelutöitä, valmennettu lähtijöitä ja suunniteltu ohjelmaa. Vierailun jälkeen urakka vasta alkaa, kun avattuja kontakteja aletaan syventää. – Vierailulla pitää olla aktiivinen ja avoin sekä näppärä verkostoitumaan. Uusia mahdollisuuksia voi tulla eteen yllättävissäkin paikoissa. Ei ole harvinaista, että Suomessa keskenään kilpailevat yritykset keksivät vierailun...

Osallistuminen Team Finland -vierailulle on pitkän työn huipentuma. Sitä ennen on tehty valmistelutöitä, valmennettu lähtijöitä ja suunniteltu ohjelmaa. Vierailun jälkeen urakka vasta alkaa, kun avattuja kontakteja aletaan syventää.
– Vierailulla pitää olla aktiivinen ja avoin sekä näppärä verkostoitumaan. Uusia mahdollisuuksia voi tulla eteen yllättävissäkin paikoissa. Ei ole harvinaista, että Suomessa keskenään kilpailevat yritykset keksivät vierailun aikana tarjota jotakin yhdessä, Maria Westerholm, Senior Director, Delegations Business Finlandista kertoo.

Westerholm korostaa jälkityön merkitystä. Iso ovi on vain hetken auki.

Vierailut ovat vahvasti tätä päivää

Nykyteknologiasta huolimatta korkean tason delegaatiovierailuilla on paikkansa. Kiinnostavia markkinoita avautuu kohteisiin, joissa henkilökohtaiset suhteet ovat arvossaan. Tällaisia ovat esimerkiksi keskusjohtoiset maat. Viime vuonna käytiin useamman kerran esimerkiksi Kiinassa ja Arabiemiraateissa.
– Vierailut ovat erinomaisia työkaluja, kunhan niitä käytetään oikein. Pitää olla oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan oikeiden yritysten kanssa, Westerholm kiteyttää.
– Markkinamahdollisuuksien hyödyntämisessä oikea ajoitus on tärkeää. Team Finland -vierailusuunnittelua ohjaavat kysyntä ja tarjonta, mutta vierailut on myös sovitettava osaksi Suomen ja kohdemaan laajempaa yhteistyötä. Ministereiden kiireiset aikataulut niin Suomessa kuin kohdemaissa tuovat vielä lisähaasteita vierailujen koordinaatioon, korostaa Soili Mäkeläinen-Buhanist, johtava asiantuntija ulkoministeriön taloudellisten ulkosuhteiden osaston Team Finland -tiimistä.

Ajan henki on vähempien vierailujen toteuttaminen, mutta entistä valikoidummin ja kohdennetummin. Team Finland -vierailujen prosesseja ja laatua kehitetään jatkuvasti.
– Fokusta ei hukata missään vaiheessa. Kullekin vierailulle valitaan yleensä enintään kaksi teemaa, ja niidenkin olisi hyvä nivoutua jollakin tavalla yhteen, Westerholm sanoo.

Tarkkaan mietityt askelmerkit

Onnistunut Team Finland -vierailu rullaa kuin hyvin valmisteltu teatteriesitys.
– Kaikki tietävät mihin mennään ja mitä tehdään. On järjestetty oikeat tapaamiset, ja niihin on valmistauduttu huolella. Yksi osoitus vierailujen tärkeydestä on se, että monet yritykset osallistuvat niille useamman kerran. Niistä saa enemmän irti, kun jo tietää mikä on homman nimi, Westerholm toteaa.

Paikan päällä tavattavat tahot haluavat usein kokonaistarjoomaa. Tällaista yritysten on vaikea tarjota yksin. Delegaatiot koostuvatkin pääsääntöisesti erikokoisista yrityksistä, joiden tarjonta täydentää toisiaan. Vuoden 2018 osallistujista noin kaksi kolmasosaa oli pk-yrityksiä.

Dataa vierailujen suunnittelua varten saadaan muun muassa Business Finlandin uusista ohjelmista sekä sen ja ulkoministeriön välisestä tiiviistä yhteistyöstä. Yritysten toiveita kuunnellaan tarkasti, ja tarpeen tullen voidaan järjestää myös ad hoc -vierailuja. Medianäkyvyyteen kohteessa panostetaan vahvasti.

Viime vuonna Team Finland -vierailuja toteutettiin 54 kappaletta, ja niille osallistui 753 yritystä eri toimialoilta. Osallistujat olivat kokemukseensa tyytyväisiä: yrityspalautteen keskiarvo oli 4,2 asteikolla 1–5.

Suomikin on vierailukohde

Bisnesvierailuja suuntautuu myös Suomeen päin. Viime vuonna esimerkiksi Business Finland järjesti 108 erilaista tapahtumaa pienimuotoisista keskusteluista isoihin seminaareihin. Näihin osallistui noin 3 350 henkilöä, joista 1 189 tuli ulkomailta.
– Joskus on kustannustehokkaampaa matkustaa päiväksi Helsinkiin kuin kaukomaille, Westerholm vinkkaa.

MITEN MATKAAN?

Päätä, millä tuotteella ja/tai palvelulla lähdet liikkeelle ja mille markkinoille. Vierailun tulisi olla osa yrityksen vienti- ja kansainvälistymis-strategiaa.

Mieti tarkoin, miten juuri sinun tuotteesi ja/tai palvelusi tekee asiakkaan elämästä helpompaa.

Ota yhteyttä Business Finlandiin tai muihin Team Finland -verkoston toimijoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi ELY-keskukset ja kauppakamarit.

Ilmoittaudu vierailulle ja aloita pohjustustyöt. Vierailuilla on osallistumismaksu, joka perustuu ainoastaan toteutuneisiin kuluihin. Lisäksi osallistujat maksavat omat matkansa ja majoituksensa.

Minna Kalajoki

iStock

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Kauppapolitiikan toimitus</span></span>31.08.2023

Luetuimmat