FacebookTwitterEmail

uncategorized

28.02. 2012

Evästä länteen lähtijöille

Yhdysvalloissa on valtavat markkinat. Jos sieltä löytää omalle yritykselle sopivan siivun, kasvu voi olla huimaa. AmChamin helmikuun alussa järjestämä How to do business in the US -seminaari antoi neuvoja kasvun mahdollistamiseksi.
Teksti: Mikko Taivainen

Konsultointiyhtiö Deloitten Sami Salmijärvi korosti tukifunktioiden toimivuuden merkitystä kasvun mahdollistajana. IT, taloushallinto, HR, viestintä ja lakiasiat kannattaa hoitaa niin, ettei niistä muodostu pullonkauloja kasvulle. Se, minkä toiminnon kehittämiseen on keskityttävä, on tapauskohtaista.

– On vaikea nostaa toista toisen edelle, mutta HR:llä on usein merkittävä rooli. Yhdysvaltojen markkinoillakaan ei voi toimia ilman oikeita osaajia.

Salmijärvi korostaa, että on tunnistettava ydinfunktiot ja sen ulkopuoliset funktiot. Parhaimmillaan tukitoiminnoista muodostuu kilpailukykytekijä. Tällöin johto voi keskittyä liiketoiminnassa esimerkiksi innovaatio- tai myyntitoiminnan kehittämiseen.

Deloitten Tuomas Pyykösen mukaan tukifunktioiden ulkoistaminen lisääntyy. Trendi johtuu siitä, että teknologia mahdollistaa prosessien ulkoistamisen. Yritykset eivät välttämättä ulkoista koko taloushallintoa tai HR-osastoa vaan osan siitä ja pitävät ydintoiminnot omassa hallussaan.

– Yhdysvalloissa palveluntarjoajakenttä on erittäin kehittynyt, ja markkina on tässä mielessä kypsä.

Näkyvyyttä listautumisesta

Johtaja Jenny Rosberg Nasdaq OMX:stä muistutti, että on pörssilistautuminen on kasvuyritykselle keino kerätä pääomaa, ja se tukee markkinointia ja brändin rakentamista. Suomessa IPO:t ovat olleet viime aikoina vähissä.

Rosbergin mukaan aina on hyvä aika listautua mutta perustekijöiden pitää olla kunnossa. Yhdysvaltoihin mielivät tarvitsevat selkeän liiketoimintamallin ja hyvin laaditun go market -strategian. Nasdaq OMX voi tarjota pohjoismaisille yrityksille näkyvyyttä Yhdysvalloissa.

– Johdon aikaa on varattava toimittaja- ja analyytikkotapaamisia varten ja talousraportoinnin pitää olla läpinäkyvää. Start-up -yritysten kannattaakin laittaa heti aluksi raportointi kuntoon, jolloin prosesseja ei tarvitse muuttaa, kun yhtiöstä tulee julkinen.

Yhtiön perustaminen selkeä ratkaisu

Asianajajatoimisto Krogeruksen Kimmo Mettälä suositteli oman yhtiön perustamista Yhdysvaltoihin. Yhtiön kotipaikka eli osavaltio kannattaa valita liiketoiminnan maantieteellisen sijainnin perusteella. Jos sijainnilla ei ole merkitystä, niin Delawaren osavaltio on hyvä valinta, koska sen lainsäädäntö on yrityksille suotuisa.

– Vientitoiminnassa ja jakelijan käytössä yritys joutuu sitoutumaan pitkäksi ajaksi, eikä pysty iste hallitsemaan paikallista liiketoimintaa. Sivuliikkeen perustaminen ei ole veroteknisesti suotuisaa. Oman paikallisen yhtiön perustaminen on selkeä ratkaisu.

KOOL & Co. -yhtiön toimitusjohtaja Ville Kurki muistutti, että Yhdysvaltojen markkinat ovat valtavat. Sen ansiosta keskittymällä kapeasti rajattuun kohderyhmään voi saada merkittävän kokoista liiketoimintaa vaikkapa b2b-markkinoilla.

– Suomessa toimii 63 vakuutusyhtiötä, joista viisi käytännössä hallitsee markkinoita. Yhdysvalloissa on 3 750 vakuutusyhtiötä. Kohderyhmää voi liiketoimintasektorin lisäksi rajata esimerkiksi etnisen taustan avulla.

Kurjen mukaan myynnin kova kilpailu tulee usein yllätyksenä suomalaisyrityksille Yhdysvalloissa. Suomessa löytää lähes kaikkien matkapuhelinnumerot yhdestä lähteestä, mutta Yhdysvalloissa tiedot joutuu kokoamaan useista lähteistä.

– Tapaamisten sopiminen johtotason henkilöiden kanssa voi edellyttää viikkojen soittelua sekä sähköpostien ja kirjeiden lähettämistä. Myyntipuhe on paketoitava kiinnostavaksi ja tiiviiksi, sillä se on pystyttävä esittämään 10–15 minuutissa.