FacebookTwitterEmail

vip-vieraat

27.11. 2013

Piilaakson sparraaja

Piilaakson vinkkelistä katsottuna ohjelmistoteollisuus ajaa Yhdysvaltojen taloutta eteenpäin. Yhdysvaltojen budjettikriisi ei ole aiheuttanut unettomia öitä Piilaaksossa.
Teksti: Salla Peltonen

– Täällä talous on menossa kovaa vauhtia ylöspäin ja fiilis on erittäin positiivinen. Valtion talous­ongelmista keskustellaan kyllä jonkin verran, mutta tilanne ei ole vaikuttanut bisneksen tekoon, Finpron Silicon Valleyn vientikeskuksen päällikkö Pekka Pärnänen toteaa ja muistuttaa, että Yhdysvallat on kaikesta huolimatta optimistinen ”every-thing is possible -yhteiskunta”.

Pärnäsen mukaan Piilaaksossa on tänä vuonna 30–40 yksityistä listaamatonta firmaa, joiden arvo ylittää miljardin ja jotka myydään lähivuosina. Vuoden päästä näiden yritysten määrän odotetaan nousevan jopa sataan.

– Rahoituspuolella ollaan toki varovaisempia. Rahaa on, mutta myös ulkopuolista rahoitusta ensimmäistä kertaa hakevia yrityksiä on paljon, mikä aiheuttaa tunkua rahoitus­kanaviin, Pärnänen kuvailee.

Piilaakson vinkkelistä katsottuna kaikenlainen ohjelmistoteollisuus ajaa Yhdysvaltojen taloutta eteenpäin, olipa kyse yritysten sisäisiin ja yritysten välisiin prosesseihin tai kuluttajapalveluihin liittyvistä ratkaisuista.

– Tämän hetken suurena trendinä on toimintojen ja palvelujen mobilisointi, minkä tarkoituksena on helpottaa sekä yritysten että kuluttajien arkea. Myös kaikki jakamisen iloon perustuvat sovellukset, kuten AirBnB, Uber ja niin edelleen, ovat erittäin merkittäviä, Pärnänen luonnehtii ja kertoo startup-yrityksissä pöhinän olevan erityisen vauhdikasta juuri näiden innovaatioiden piirissä.

Sisältöteollisuuden eli viestintä-, markkinointi- tai viihdekäyttöön sisältöjä tekevien yritysten asema näkyy Piilaaksossa ja Yhdysvalloissa erittäin vahvana.
– Suomalaissyntyisillä pelienkehittäjäyhtiöillä, kuten Roviolla ja Supercellillä on mahtava dominanssi. Maailmalla katsotaan tarkkaan, mitä suomalainen peliteollisuus voi tuoda markkinoille, Pärnänen kertoo.

Suomessa on vahvaa osaamista esimerkiksi sisältöteollisuuteen liittyvällä koulutusalalla.

– Vaikka pitkän ajan kuluessa syntynyttä koulutusjärjestelmää on vaikea monistaa ja paketoida sellaisenaan vietäväksi ulkomaille, olisi hienoa, jos esimerkiksi suomalaisesta matematiikan opetuksesta pystyttäisiin jalostamaan toimiva vientituote, Pekka Pärnänen pohtii.

Pärnäsen mukaan muutamia tähän liittyviä yrityksiä onkin jo kasvamassa.

Yhdysvaltalaisjätit Google ja Apple näyttäytyvät Pärnäsen mielessä positiivisina ”dominanttipelureina”, jotka ajavat kumpikin omaa toimialaansa eteenpäin. Hyvä esimerkki tästä on Applen uusimpien puhelimien iPhone 5S:n ja 5C:n lanseeraus syyskuun lopulla. Mallien ensimmäisen viikonlopun yhdistetyt myyntiluvut kipusivat kaikkien aikojen ennätykseen, yli yhdeksään miljoonaan.

– On olemassa kaksi dominoivaa mobiilikäyttöjärjestelmää, iOS ja Android. Mitään muuta ei ole näkyvissä, Pärnänen tiivistää.

Hän osallistui startup-yrityksille Yhdysvalloissa järjestettyyn tapahtumaan, jossa Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg sekä Yahoon toimitusjohtaja Marissa Mayer asettivat mobiiliratkaisut edustamiensa yhtiöiden ykkösprioriteetiksi. Kumpikaan ei kuitenkaan maininnut sanallakaan Nokian ja Microsoftin yrityskauppoja, vaikka uutinen oli julkaistu vain viikkoa aiemmin.

– Tämä kuvastaa sitä, miten merkityksetön peluri Nokiasta on Yhdysvalloissa viime aikoina tullut. Suomalaisvinkkelistä tämä kuulostaa hämmästyttävältä, mutta Piilaaksossa se on arkipäivää, Pärnänen huomauttaa.

Pärnänen näkee Piilaakson seuraavana suurena haasteena Big Datan. Se tarkoittaa valtavaa sähköistä tietomassaa, joka syntyy ihmisten käyttäessä tietoverkkoja ja digitaalisen median palveluja. Tätä tietomassaa analysoidaan ja siitä suodatetaan pois tiedot, joilla ei ole merkitystä. Loppujen tietojen avulla pyritään tarjoamaan käyttäjille heille juuri sillä hetkellä, siinä paikassa tarpeellisia palveluja.

Pärnäsen mukaan erityisesti sosiaalinen media nosti Big Datan nousuun. Käyttäjien profiileja ryhdyttiin analysoimaan uudella tavalla, jotta profiilin perusteella voidaan tarjota muita kiinnostavia palveluja.

– Big Dataa hyödyntämällä voidaan luoda uusia mielenkiintoisia sovelluksia. Esimerkiksi baseball-joukkue San Francisco Giants on jo neljän vuoden ajan videoinut kaikki koti­pelinsä. He käyttävät materiaalia oman ja vierailijajoukkueen pelien analysointiin. Viimeisen kolmen vuoden aikana SF Giants on voittanut baseball-mestaruuden kahdesti – sattumaa vai toimivaa Big Data strategiaa?, Pärnänen pohtii.
Pärnäsen mukaan Big Datassa on huikeat mahdollisuudet yritysten liiketoiminnan ja kuluttajapalvelujen kehittämiseen.

– Suomessakin ihmiset alkavat ymmärtää, että olemme nähneet vasta jäävuoren huipun Big Datan käytöstä.

Entä sitten kuluttajien yksityisyydensuoja?

– Elämme maailmassa, jossa olennaista on palvelun käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen juuri siinä ajassa ja paikassa. Ihminen näyttäytyy palveluntarjoajalle nimettömänä yksilönä, jolla on tiettyjä tarpeita, henkilöllisyys ei ole olennaista. Big Datan tarkoituksena ei ole luoda Big Brother -yhteiskuntaa, jossa kuluttajien käyttäytymistä valvottaisiin.

Takavuosina Nokia veti kylkeensä suuren joukon yrityksiä, jotka halusivat osansa menestyksestä. Vaikka Nokian asema maailmalla on muuttunut, ei suomalaisilla ole Pärnäsen mukaan pienintäkään syytä tuntea alemmuutta osaamisestaan ohjelmisto- ja mobiiliratkaisujen kehitystyössä.

– Suomi on hyvä koekenttä monelle asialle. Kyllä ulkomaiset yritykset haluavat olla mukana kehittämässä mielenkiintoisia hankkeita, ja investointimahdollisuudet lähtevät nimenomaan yhteistyöprojekteista. Ne sitovat ihmisiä Suomeen ja investointeja tulee sitä kautta, Pärnänen sanoo.

– Suomen startup-skene on dynaaminen ja vauhdikas. Ulkopuolinen investointiruiske puolestaan nopeuttaa yritysten pääsyä kansainvälisille markkinoille ja auttaa niitä kasvamaan. Näiden yritysten kasvu luo uusia työpaikkoja Suomeen, hän jatkaa.

Ulkomaille tähtäävien yritysten haasteena on Pärnäsen mukaan erityisesti markkina­ymmärrys: mitä, miten ja milloin asiakas haluaa ostaa. Piilaaksossa Finpro auttaa suomalaisyrityksiä muun muassa markkinoilla koeponnistuksissa, mikä näkyy selvinä lukuina.

– Viimeisten neljän vuoden aikana on Piilaaksoon etabloituneiden suomalaisyritysten määrä kasvanut kahdestatoista yli neljään­kymmeneen, mikä on enemmän kuin kaikki muut pohjoismaiset yritykset yhteensä Viro mukaan lukien, Pärnänen kertoo.

Myyntitykin oppitunti

Finpro Silicon Valleyn vientikeskuksen päällikkö Pekka Pärnänen on kokenut urallaan vauhdikasta nousua, mutta myös romahduksen IT-kuplan puhjetessa 2000-luvun alussa. Tuolloin Pärnäsellä oli käsissään internetissä 3D-teknologian soveltamiseen keskittynyt yritys, Cybelius.
– Kun kupla poksahti, tältä liiketoiminnalta putosi pohja. Kaikki meni, jopa hiukset lähtivät päästä, Pärnänen kuvailee.
Kokemus oli rankka, mutta opettavainen.

Erityisen hyvin Pärnäsen mieleen on jäänyt myös eräs myyntitapaaminen Yhdysvalloissa 90-luvun puolivälissä, jolloin hän johti kone­näkökameroita erilaisille teollisuusautomaatioyrityksille valmistavaa T.V.I. – Temet Vision Industry -yhtiötä. Pärnänen kollegoineen tapasi elintarvikkeiden, muun muassa Starbucksin kahvipapujen, lajitteluun erikoistuneen yrityksen johtajaa.

– Olin hillittömässä myyntimoodissa ja esittelin asiakkaalle suu vaahdossa kameramme upeita ominaisuuksia. Se pystyi kuvaamaan sekunnissa 300–400 ilmassa lentävää papua ja tunnistamaan niistä jokaisen yksitellen, jolloin kameraan yhdistetty ilmasuutin ampui heikkolaatuisemmat pavut eri laariin.

– Myyntipuheestani huolimatta asiakas ilmoitti melko pian ostavansa vain kameran etupään. Ajattelin, että hän ei nyt yhtään ymmärrä, miten hienoa teknologiaa meillä on ja jatkoin myyntipuhettani entistä kiihkeämmin. Jenkkiyrityksemme vetäjä Joe otti kameran kädestäni, irrotti sen etupään ja kysyi asiakkaalta: Tätäkö tarkoitatte? Asiakas vastasi: Juuri tätä.

Joe heitti kameran loppuelektroniikan huoneen nurkkaan ja sanoi: ”Pekka, shut up now.”
– Asiakkaalle hän vakuutti, että voimme ehkä tulla hinnassa vähän vastaan, koska hän halusi ostaa vain puolet kamerasta. Teimme firman siihen asti suurimmat kaupat, eikä hinta tippunut dollariakaan. Opin tästä sen, että asiakasta täytyy kuunnella ja myyminen lopettaa, kun asiakas on jo ostanut, armoton myyntimies nauraa.

Pekka Pärnänen

• Yhdysvalloissa Finpro Silicon Valleyn vientikeskuksen päällikkö elokuusta 2005
• asunut Piilaakossa yhteensä 15 vuotta
• diplomi-insinööri (materiaalitiede ja tuotantotalous)
• avustaa suomalaisia ohjelmistokehitys-, ict- ja digitaalisen median yrityksiä käynnistämään toimintaa Yhdysvalloissa
• ollut käynnistämässä useita yrityksiä, muun muassa internetissä 3D-teknologian soveltamiseen keskittynyt Cybelius ja konenäkökameroita teollisuusautomaatioyhtiöille valmistava T.V.I. – Temet Vision Industry
• työskennellyt Solid Information Technology Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtajana
• ollut mukana tuomassa markkinoille useita startup-yrityksiä
• erikoisosaamisalue teknologiayritysten vieminen kansainvälisille markkinoille
• aviopuolison lisäksi perheeseen kuuluu kaksi tytärtä
• intohimoinen kokki, harrastaa laskettelua, mökkeilee Suomessa