FacebookTwitterEmail

yritykset

29.11. 2018

Läpimurron kynnyksellä

Innovatiivisia sisäpaikannusratkaisuja kehittävä Quuppa uskoo kasvavansa yli sadan miljoonan bisnekseksi. Oman toimiston avaaminen viime vuonna Kiinan Shanghaissa oli tärkeä virstanpylväs.

Quupan perustaja ja toimitusjohtaja Kimmo Kalliola

Quupan maailmanvalloitusstrategia perustuu avoimuuteen ja kasvua se hakee kumppaniyritystensä kanssa. Quuppa tarjoaa laite- ja ohjelmistoalustan paikannusta varten ja kumppanit kehittävät palvelut niiden päälle. ­
Kukin osapuoli hyötyy, 
kun uudet palvelupaketit saadaan nopeasti markkinoille asianosaisten keskittyessä omaan ydinosaamiseensa.

Quupan perustaja ja toimitusjohtaja Kimmo
 Kalliola puhuu yritysten ekosysteemistä. Quupan ekosysteemiin kuuluu globaalisti yli 100 toimijaa, jotka toimittavat sen alustalle erilaisia ohjelmistoratkaisuja, Bluetooth-teknologiaan perustuvia tageja sekä suunnittelu- että asennuspalveluita. Esimerkkeinä kotimaisista kumppaneista Kalliola mainitsee ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tieto Oyj:n ja Fujitsu Finlandin.

– Paikannusjärjestelmiemme kautta voi seurata materiaalien, ihmisten ja työkalujen liikkeitä. Laitteitamme käytetään myös urheilun tilastointiin, mutta yhtä hyvin niitä voi hyödyntää sairaaloissa potilaiden, henkilökunnan tai laitteiden seurannassa, teollisuudessa, vähittäiskaupassa — vain mielikuvitus on rajana, Kalliola listaa.

 

Selkeä työnjako

Sisäpaikkatietoa tarvitaan esimerkiksi turvallisuuden parantamiseen, mutta yhtä lailla dataa tarvitaan toiminnan tehostamiseen ja prosessien ohjaukseen. Kiinteistönhallintoa kiinnostaa tietysti tilojen käyttöaste. ­Ehkäpä jokin tila kannattaisi suunnitella uudelleen, jos se on aina tyhjillään.

Vaarallisissa ympäristöissä, kuten kaivoksissa, on uhkaavan tilanteen sattuessa paikantimen avulla helppo tarkistaa, miten paljon ihmisiä alueella on ja paljonko apua joudutaan lähettämään. Autotehtaalla puolestaan kokoonpano nopeutuu, kun autoa on linjalla vastaanottamassa oikea henkilö tarvittavien työkalujen ja materiaalien kanssa.

– Me myymme ja kehitämme järjestelmiä, joilla tietoa kerätään. Kumppanimme keräävät tämän tiedon ja hallinnoivat dataa. Meidän vastuumme tietoturvasta päättyy siihen, mitä järjestelmä teknisesti sisältää. Koodit ovat meidän, eivät paikkatiedot, ja koodit toki suojaamme kaikin mahdollisin salauskeinoin. Kopioinnin estämiseksi se on myös omassa intressissämme. Toimintaamme voisi verrata öljynporauslauttojen myymiseen: me rakennamme, lautan ostaja nostaa öljyn ja myy sen edelleen, Kalliola kuvailee työnjakoa.

Palovaroittimen näköinen paikannin on osa Quupan järjestelmää. Laite vastaanottaa radiosignaaleja paikannettavista kohteista niiden tarkkaa paikan määritystä varten.

Nokia-tutkijasta yrittäjäksi

Quupan tarina sai alkunsa vuonna 2004, kun Nokian tutkimuskeskuksessa työskennelleelle Kalliolalle annettiin tehtäväksi ruveta tutkimaan sisäpaikannusta ja siihen liittyviä palveluita.

– Vuosituhannen alussa gps ja paikkatieto olivat vasta tuloillaan kännyköihin. Sisäpaikannus ei toiminut niin hyvin, että paikkatietopalveluita olisi voitu hyödyntää. Niinpä Nokia käynnisti teknologian kehittämiseksi projektin, jonka vetäjäksi ryhdyin, ­Kalliola muistelee.

Kahdeksaa vuotta myöhemmin hanke oli edennyt prototyyppivaiheeseen, mutta tuolloin Nokia ei enää nähnyt edellytyksiä tulosten kaupallistamiseen. Talosta oltiin vähentämässä väkeä ja Kalliola tutkimusryhmineen sai mahdollisuuden jatkaa työtä omassa
 yh­tiössä. He tarttuivat kädenojennukseen.

– Meillä oli prototyyppi ja siihen oikeudet, mutta ei kuitenkaan ihan valmista kaupallista tuotetta. Olimme kehittäneet tuotetta kuluttajamarkkinoille, mutta reivasimme suuntaa b-to-b-puolelle. Näimme tarpeen siellä suuremmaksi. Sama teknologia soveltui jatko­kehittelyyn.

 

Otollinen aika

Quupan järjestelmä mahdollistaa tagien ja laitteiden reaaliaikaisen paikannuksen jopa muutaman senttimetrin tarkkuudella. Skaalautuva teknologia-alusta on helposti liitettävissä muihin järjestelmiin.

– Tarvittaessa autamme kumppaneitamme järjestelmien rakentamisessa. Teemme myös erilaisia työkaluja, joiden pohjalta he voivat kehittää omia ratkaisujaan. Sisäpaikantaminen on kuitenkin suhteellisen uutta. Autoteollisuudessa on ollut joitain vastaavanlaisia järjestelmiä, mutta ne ovat kuitenkin tyypillisesti kalliimpia hinnaltaan eivätkä skaalaudu kovin hyvin muihin ympäristöihin toisin kuin meidän hyödyntämämme Bluetooth-teknologia, Kalliola arvioi.

Hän uskoo ajan olevan Quupalle otollinen. Esineiden internet (IoT) on johtanut siihen, että kaikkea halutaan mitata ja ohjata datan avulla. Kasvun suurimpia haasteita nollasta aloittaneelle yritykselle on luonnollisesti riittävän vahvan nimen luominen markkinoilla.

– Olemme läpimurron kynnyksellä. Kasvumme on ollut koko ajan tasaista, mutta tänä vuonna se on merkittävästi kiihtynyt, ja liikevaihtomme lähes kolminkertaistuu viime vuoteen verrattuna. Uskon yhdeksän miljoonan euron rajan rikkoutuvan. Nollasta lähteneelle yritykselle se on jo ihan kohtuullinen tulos. Näemme mahdollisuutemme vielä suurempana. Sadankin miljoonan raja on ylitettävissä, Kalliola miettii.

 

 

Matkalla Kiinaan

Quuppa on tähdännyt kansainvälisille markkinoille heti alusta alkaen. Suurin osa sen myynnistä, tänä vuonna peräti yli 95 prosenttia, menee ulkomaille. Suurinta yrityksen kasvu on ollut Kiinassa, jonne Quuppa vuosi sitten perusti oman toimiston. Shanghaissa tilojen etsimisessä ja rekrytoinnissa apua saatiin Business Finlandilta.

– Business Finlandin kautta olemme osallistuneet myös Barcelonan vuotuisille mobiilimessuille. Yksin meidän ei olisi ollut mahdollista lähteä. Yhteisständeiltä olemme saaneet kohtuukustannuksin hakemaamme näyttävyyttä ja uusia kontakteja.

Quupalla on toimisto myös Yhdysvalloissa, jossa myynnin kasvu on kuitenkin vielä alussa. Kalliola sanoo, että oikeiden kumppaneiden löytäminen on ollut haastavaa. Euroopan maista sen sijaan Saksan, Ranskan ja Italian markkinoilla on mukavasti nostetta.

– Suomessa meillä on joitakin isoja asiakkaita kuten Tieto, Fujitsu Finland ja teollisuuden kunnossapitoratkaisuja tarjoava Empower. Globaaleilla markkinoilla isoja pelaajia yksinkertaisesti vain on enemmän. Jalansijan saaminen kansainvälisillä pelikentillä on siksi meille elinehto.

Kiinan markkinat alkoivat avautua osin sattumalta. Jokunen vuosi sitten Nokialta vinkattiin Quupasta yhtiölle, 
joka etsi sisäpaikannusjärjestelmiä. Sana lähti kiertämään, ja nyt Quupalla on Kiinassa jo kymmenkunta kump­pania.

– Haluamme kumppaneiksemme pelureita, joilla on jo oma asiakaskanta ja jotka pystyvät viemään järjestelmiämme edelleen, Kalliola määrittelee.

 

QUUPPA

  •  Toimiala: ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus sisätilapaikannukseen
  • Pääkonttori: Espoo, Keilaniemi
  • Perustettu: 2012
  • Ennakoitu liikevaihto 2018: ­
noin 9 miljoonaa
  • Työntekijöitä: 28, joista kaksi Kiinassa ja kaksi Yhdysvalloissa