FacebookTwitterEmail

yritykset

02.09. 2014

Neuvoja kansainvälistymiseen

Finpron kansainvälistymispalvelut uudistuvat syyskuussa osana Team Finlandia. Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi kertoo, mitä muutokset tuovat tullessaan.
Teksti: Laura Lähdevuori

Millä tavoin Finpro uudistuu?

Finpron uudistuksen tavoitteena on luoda vahva toimija, joka tuo kasvua Suomeen.
Uuden Finpron muodostavat kolme toimintoa: Invest in Finland, Visit Finland ja
kansainvälistymispalvelut.

Autamme suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankimme Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvatamme ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpro jatkaa edelleen kansallisten ohjelmien, kuten Cleantech Finland, FinlandCare ja Future Learning Finland, toteuttamista.

Mitä tämä tarkoittaa yrityksille?

Finpron kansainvälistymistoiminto keskittyy jatkossa valmentamaan ja neuvomaan suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymisen eri vaiheissa, tunnistamaan liiketoiminta­mahdollisuuksia sekä verkottamaan yrityksiä Suomessa ja maailmalla. Kansainvälistymispalvelut ovat maksuttomia tai edullisia ja niitä tarjotaan aiempaa laajemmalle pk-yritysten joukolle.

Kun yritys ottaa yhteyttä, selvitetään heti yrityksen tilanne ja tarpeet kansainvälistymissuunnitelmien osalta. Neuvonnalla pyritään ensin siihen, että yritykselle kirkastuvat edellytykset päästä ulkomaan markkinoille. Tästä eteenpäin esimerkiksi, jos Saksaan haluttaisiin mennä ja pitäisi löytää paikallinen myyntiagentti, niin neuvomme, ketkä kaupalliset toimijat voisivat auttaa. Yritys itse päättää konsultin valinnasta.

Uudella toimintamallilla uskomme, että aiempaa useampia yrityksiä pystytään auttamaan ja palvelun laatua voidaan parantaa. Kotimaiset voimavarat kannattaa valjastaa mahdollisimman tehokkaasti yrityksille avuksi, jotta yritys voi käyttää meitä silminä ja korvina kansainvälisillä markkinoilla.

Minkälainen verkosto Finprolla jatkossa on maailmalla?

Suomessa Finpro palvelee yhdeksällä paikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Tampereella, Turussa ja Vaasassa.Finpron kansainvälisessä verkostossa on yhteensä 58 toimistoa, joista 13 Aasiassa, 12 Euroopassa, 10 Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, 6 Baltiassa ja Venäjällä, 3 Afrikassa, 3 Intiassa ja 2 Lähi-idässä.
Valottaisitteko vielä hieman konsulttiliiketoiminnan kauppaa Sopranolle?

Osana uudistusta kaupallinen kansain­välistymiskonsultointi siirtyi kesäkuussa liiketoimintakaupalla Soprano Oyj:lle. Kaupan yhteydessä 42 konsulttia siirtyi Finprolta Sopranon palvelukseen.

Soprano tarjoaa jatkossa yritysten tarpeisiin vastaavia yrityskohtaisia kansainvälistymis­palveluita ja -konsultointia nimellä Finpro Consulting.

Soprano jatkaa aiemmin Finpron tarjoamien kaupallisten palveluiden tuottamista, esimerkiksi kansainvälistymisidean testausta ja partnerihakuja. Finpro ei enää jatkossa tarjoa maksullisia konsultointipalveluita yrityksille, vaan keskittyy yleisemmällä tasolla annettavaan tietoon ja neuvontaan.