Älykiekko 158 km/h
Enää ei riitä, että katsotaan kaksi tuntia kumilätkää. Älykiekko digitalisoi pelin, mahdollistaa uudet kanavat ja palvelut.
”Vaikeaksi tämän tekee kiekon nopeus, joka voi olla 160 kilometriä tunnissa. Siihen voi kohdistua jopa 300 G:n voima tolppaan osuessaan. Kiekon sisään valetun sirun pitää kestää äärimmäisiä osumia. Tämän haasteen selättäminen on kuitenkin vasta alkupiste.
Yleisesti puhutaan älykiekosta, mutta äly on oikeastaan järjestelmän toisessa päässä. Hallissa on 20 paikanninta ja palvelin, isompi analysointi tapahtuu pilvessä. Kyse on urheiluanalytiikkajärjestelmästä, jossa siruilla varustetut pelaajat ja kiekko pystytään digitalisoimaan pisteiksi. Analytiikalla pistetieto muuttuu reaaliajassa mielenkiintoisiksi tilastoiksi ja graafeiksi, ja palveluntarjoajat räätälöivät tarjoamastamme informaatiosta monenlaisia palveluja.
Informaatiota pystytään tarjoamaan tv:hen ja myös uudet digitaaliset palvelut ovat mahdollisia. Esimerkiksi hallissa voi osoittaa puhelimen kameralla pelaajaa ja kännykkään voidaan saada hänestä lisätietoja.
Iso näkymä avautuu lisätyn- ja virtuaalitodellisuuden toteutuksiin. Meillä on jo ollut demo, jossa peliä katsotaan AR-lasit (Augmented Reality) päässä, jolloin laseihin saa reaaliaikaisesti näkyviin lämärinopeudet. Myös vedonlyöntiin tämä tuo paljon lisää.
Kuluva kausi on kolmas Liigassa ja ensimmäinen täysi kausi KHL:ssä. Olemme sopineet jo kolmannesta kiekkosarjasta, ja kyselyitä on tullut myös muista urheilulajeista. Täysin vastaavia automaattisia järjestelmiä ei ole esimerkiksi jalkapallossa, ja siksi olemme sitä jo testanneet.
Investoinnit tähän ovat olleet miljoonaluokkaa. Kun aika on rahaa, meidän etumme on päätösten nopeus ja joskus hullunrohkeuskin. Alkuvaiheessa kehittelimme tuotetta ilman suurempaa julkisuutta, osittain tästä syystä meillä ei ole tällä hetkellä suoria kilpailijoita.
Kansainvälistymisessä pätevät samat logiikat kuin Suomenkin markkinoilla. Pitää olla hyvä tuote, sille on löydettävä hyvä tarina ja oikeat asiakkaat. Asioita on tehtävä eri tavalla kuin muut. Ei maailmalla huonoa tuotetta pysty myymään, mutta ei hyvääkään, jollei löydy oikeita kanavia oikeaan aikaan.
Se mitä tehdään tänään, ei enää riitä huomenna. Uskon, että viiden vuoden päästä kaikki merkittävät ammattilaissarjat pelaavat älykiekkoa – toivottavasti meidän. Uskon myös, että meillä on hyvä asema muissakin lajeissa.
Kuka?
Tomi Mikkonen, toimitusjohtaja
Mitä?
Älykiekko – urheiluanalytiikkajärjestelmä
Mikä?
Bitwise Oy