Siirry sisältöön
Haku
6.3.2014 Markkinat Australia Uusi-Seelanti

Australia ja Uusi-Seelanti: Kiinnostus suomalaisiin design-tuotteisiin lisääntynyt viime aikoina

Kauppapoliittisia tiedotuksia raportoi harvakseltaan kaukaisista Oseanian alueen asioista 60-luvulla. Joitain merkintöjä historiankirjoista kuitenkin löytyy, ja Wellingtonista raportoitiin ulkomaankaupan vuositilastoja vuoden 1969 kesäkuun numerossa.

Suomesta Uuteen-Seelantiin 1.7.– 31.12.1968 suuntautuneen viennin arvo oli 462 844 Uuden-Seelannin dollaria (NZD) eli sen ajan markoissa reilut kaksi miljoonaa. Kun otetaan huomioon, että ajanjaksona 1.7.1967–30.6.1968 vienti oli suunnilleen kaksinkertainen arvoltaan eli 969 177 (NZD), havaittiin viennin pysyneen suurin piirtein samansuuruisena.

Samoin kuin Australiassa, oli Uudessa-Seelannissa havaittu jatkuvasti lisääntyvää kiinnostusta suomalaisiin design-tuotteisiin. Näihin suureksi osaksi kuuluivat tekstiilituotteet, joiden viennin arvo oli yhteensä 14 390 (NZD) vuoden 1968 lopulla. Ne muodostivat suurimman erän viennistä heti selluloosan jälkeen. Selluloosan osuus viennistä oli puolestaan 384 878 (NZD) eli noin 83 prosenttia.

Tuonti Uudesta Seelannista Suomeen oli samaisella ajanjaksolla arvoltaan 249 942 (NZD). Tuonnin arvossa oli havaittavissa huomattavaa supistumista aiempaan verrattuna.

Kuten edellisinäkin vuosina tuonti Uudesta-Seelannista Suomeen oli valtaosaltaan muodostunut vuodista ja villasta, vuotien osuuden ollessa noin 47 prosenttia ja villan 44 prosenttia kokonaistuonnista.

Unikko vuodelta 1965 on Marimekon kaikkien aikojen suosituin kuosi.