Dubai Expo – kontakteja ja kauppaa
Maailmannäyttelyiden aika ei ole ohi, osoittaa Dubai Expo 2020. Ensi kertaa yritykset kattavat puolet osallistumisen kuluista. Miksi osallistuminen on tärkeää?
Arabiemiraateissa järjestettävä Dubai Expo on ensimmäinen arabimaassa järjestettävä maailmannäyttely kautta aikojen. Tapahtumaan odotetaan yli 25 miljoonaa kävijää kaikkialta maailmasta.
Suomesta mukaan on ilmoittautunut tässä vaiheessa jo yli sata yritystä. Koskaan aiemmin yritysten rahoitusosuus Suomen osallistumisesta ei ole ollut yhtä suuri, puolet kymmenen miljoonan euron budjetista on saatu yrityksiltä.
Osallistuminen on siis selvästi tärkeää mutta miksi? Nykyaikana kun oleellinen tieto uutuuksista ja yrityksistä liikkuu ympäri maailman huomattavasti helpomminkin.
– Jo osallistuminen on itseisarvo. Osallistumalla osoitetaan kiinnostus arabimaiden markkinoihin, maahan ja alueeseen, vahvistetaan olemassa olevia suhteita ja luodaan uusia. Erityisesti keskusjohtoisissa maissa tämä osallistumisen merkitys on suuri, kertoo pääkomissaari Severi Keinälä.
Pääkomissaarina Keinälän tehtävänä on johtaa Suomen näyttelyosallistumisen käytännön järjestelyjä, joista vastaa Business Finland. Keinälä luonnehtii lokakuussa alkavaa maailmannäyttelyä valtavaksi bisnestapahtumaksi, jossa voi tavoittaa suuren osan maailmasta. Ja onhan Dubai varsinainen ”hubi”. Se on portti koko arabimaailmaan ja myös laajemmin Afrikkaan.
Onnistumisen mittarit
Yleisesti Suomen osallistumisen tavoitteena on nostaa Suomen näkyvyyttä ja kohottaa profiilia, mikä osaltaan edistää yritysten liiketoimintoja alueella.
Siksi osallistumisen kannattavuutta voi olla vaikea mitata. Toki tuloksia voi arvioida vaikkapa medianäkyvyydellä, joka näyttää lupaavalta: Viimeisen puolen vuoden aikana paikallisissa tiedotusvälineissä on ollut jo yli kaksisataa juttua tai ohjelmaa, jotka koskevat Suomea.
– Sanoisin, että vahvimmat onnistumisen mittarit ovat poliittisten päättäjien ja johtajien sekä osallistujien tunnelmat hankkeen lopussa. Jos sanotaan, että tästä oli hyötyä, niin osallistuminen kannatti. Olemme jo saaneet tietoa onnistuneista kaupoista, joita ei olisi tapahtunut ilman Suomen tulevaa osallistumista.
Osallistua voi monella tasolla
Osallistumiskategorioita on useita: pääkumppaneista hyvin pienimuotoiseen mukanaoloon. On mahdollista osallistua esimerkiksi Event Partnerina ja saada paviljongin VIP-tilat käyttöönsä päiväksi tai osallistua tavaralahjoituksin Suomen paviljonkiin. Partnereita on mukana tällä hetkellä 49.
– Kevyemmin osallistuvia yrityksiä tulee kiihtyvästi mukaan kohti valmistelujen loppua, ja partneruuksia on helppo lisätä, vaikka näyttelyn aikana. Haluamme edistää kaikkien suomalaisyritysten liiketoimintaa Keinälä sanoo.
Hänen mukaansa pääkumppanit ”National Partnerit” mahdollistavat omalla mukanaolollaan keskeisesti koko Suomen osallistumisen näyttelyyn osallistumisen, mutta myös pienempiä tuetaan monin eri tavoin. Pienemmästäkin tuesta voi olla arvaamatonta hyötyä.
– Esimerkiksi puheenvuoro jossakin tilaisuuksista voi olla todella tärkeä. Taannoin Astanan näyttelyssä esiintyminen Suomen paviljongissa käynnisti pienen yrityksen merkittävät liiketoiminnot Kazakstaniin, Keinälä muistelee.
Pääkomissaari tietää mistä puhuu, sillä hän on tehnyt elämäntyönsä yritysten kansainvälistymisen parissa niin yksittäisessä yrityksessä kuin Elinkeinoelämän keskusliitossakin ja lopulta teollisuusneuvoksena TEMissä. Maailmannäyttelyihin osallistumisen ohjaamisesta on kokemusta kertynyt myös Shanghaista ja Astanasta.
Pikavisiitti Suomeen
Yrityksiä Suomesta näyttelyyn lähtee yli sata, joten lähestymistapoja on monia erilaisia toimialastakin johtuen.
Maailmannäyttelyn ohessa järjestetään teemaviikkoja, esimerkiksi Arab Health -terveysalan viikko ja koulutuksen sekä rakennuspuolen tapahtumat. Niiden aikana on mahdollisuus tehdä uusia tuotelanseerauksia ja saada runsaasti mediahuomiota.
– Paikan päällä Dubaissa on erinomainen tilaisuus edistää isompiakin kauppoja, kun siellä ovat myös päättäjät ja yritysjohtajat. Tavallaan asiakkaat käyvät ”Suomessa” paviljongissa vierailemalla, Keinälä kertoo.
Dubai Expo 2020
- näyttelyaika 20.10.2020 – 10.4.2021
- osallistuvia maita 192
- näyttelykäyntejä odotetaan 25 miljoonaa, joista 70 % Arabiemiraattien ulkopuolelta
- Suomen paviljonki LUMI
- Suomen osallistumisen kokonaisbudjetti 10 miljoonaa euroa, josta yritykset maksavat puolet
- Suomesta mukana yli 100 yritystä
Miltä maailmannäyttelyn Suomi näyttää?
– Valtavan alueen hulinan keskellä Suomen Lumi-paviljonki on rauhallisuuden sydän. Siellä on suomalainen fiilis, suomalainen lumenvalkoisuus, mutta paviljonkiin kuljetaan arabiteltan ovesta. Kaksi kulttuuria kohtaa, tämä on sillanrakennusta Suomen ja alueen bisnesten välille, Keinälä kuvailee.
Paviljonki on suunniteltu joustavaksi monitoimitilaksi, jossa voi järjestää tilaisuuksia bisnestapaamisista tanssiaisiin. Sisustusta ja ilmettä voidaan muokata kunkin isännän tarpeisiin, tarjolla on 3D-projisointia, audiovisuaaliset välineet ja kokoushuoneet.
Nämä ”VIP-päivät” ovat olleet suosittuja, ja niitä on varattu valtaosa näyttelyn 173 päivän kestosta.
Iso työpanos
Suomen näyttelyosallistumista tehdään ”varsinaisessa” tiimissä viiden ihmisen voimin, mutta todellisuudessa mukana on jollakin tavalla ainakin satakertainen joukko tekijöitä.
– Olen arvioinut, että yli 500 ihmistä tekee Suomen osallistumisen eteen töitä eri organisaatioissa ja yrityksissä, joillakin on täysipäiväinen työntekijäkin Expoa varten. Onhan tämä valtava näyttelyosallistuminen, Keinälä sanoo.
Maailmannäyttelyiden historia on jo pitkä, mutta Suomessa sellaista ei ole koskaan järjestetty – eikä kannata järjestääkään.
– Äärettömän kallista, Dubaillekin tämä maksaa miljardeja. Eikä meillä ole niin suurta tarvetta vastaavaan profiilinnostoon tai uuden massiivisen alueen ja sen infran rakentamiselle. Dubaissakin rakennetaan ihan uusi alue, Dubai South, Keinälä sanoo.
Pehmeät arvot kovasti esillä
Arabiemiraatit on saanut laajasti kritiikkiä siirtotyöläisistä, joilla ei ole maassa kansalaisoikeuksia. Miten on otettu huomioon se, ettei Expo-osallistumisella hyväksytä tai jopa edesauteta vääränlaista työvoiman käyttöä?
– Dubai Expon organisaatio on itse nostanut työntekijöiden hyvinvointia koskevia standardeja. Expolla voi olla jopa selvä, konkreettinen myönteinen vaikutus. Maailma tulee kylään, niin standardeja nostetaan, Severi Keinälä sanoo.
– Työntekijöiden hyvinvointi- ja turvallisuuskysymyksiin on kiinnitetty huomiota rakentamisen aikana alusta lähtien ja ne ovat vaikuttaneet päätöksiin, hän korostaa.
Suomen paviljongin rakentaa hyvämaineinen sveitsiläinen päärakentaja. Yritys on Keinälän mukaan palkannut myös päätoimisen työsuojeluvaltuutetun, joka huolehtii työntekijöiden hyvinvoinnista.
– Kaiken pitää tapahtua niin, että pyritään Dubain lakien ja myös Expon niitä tiukempien standardien yläpuolelle, tähtäämme Suomen ja Sveitsin tasoon. Rakennustyömaalla on ohjeet ongelmista ilmoittamiseen välittömästi, ja teemme sinne myös yllätyksenä tarkastuskäyntejä.
Suomen linjan mukaista on, että jos ei virallisia sanktioita ole voimassa, niin alueella toimitaan ja tehdään kauppaa. Parhaimmillaan näin voidaan vaikuttaa myönteisesti, tuomalla korkeampia vaatimuksia työntekijöiden olosuhteisiin.
Valtavan maailmannäyttelyn rakentaminen rasittaa väistämättä ympäristöä. Tämä on otettu Suomen osallistumisessa huomioon, nykyisillä reunaehdoilla on pyritty mahdollisimman pieneen kuormitukseen.
– Kyllähän lähtökohtaisesti maailmannäyttelyn ajatus, että rakennetaan osallistujamaiden omat paviljongit, on kestämätön. Pidemmällä aikavälillä olisi parempi, että isäntämaa rakentaisi pysyvät rakenteet, joiden sisälle osallistujamaat tekisivät omat näyttelynsä, Keinälä sanoo.
Suomi on ratkaissut asian niin, että osallistumisella viedään samalla eteenpäin myös kiertotalouden sanomaa.
– Olemme tehneet kaiken mahdollisimman pitkälle kiertotalouden periaatteiden mukaisesti, niin että on helppo rakentaa ja purkaa ja viedä muualle. Käytetty sementti rouhitaan jälkeenpäin esimerkiksi maanteiden pohjaksi. Rakennus materiaaleineen voidaan käyttää uudelleen kokonaisuudessaan, mikä on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Kiertotaloutta ja tulosodotuksia
Suomi esittelee Dubai Expon paviljongissaan yli sata yritystä. Eri kategorioiden kumppaneiksi on lähdetty eri suuruisilla summilla.
National Partner osallistuu Suomen näyttelyyn puolella miljoonalla eurolla. Tällä saa merkittävää näkyvyyttä näyttelyssä ja viestintäohjelmassa, arvovaltapalveluita ja kymmenen päivää VIP-tiloissa, kuten kansallisena kumppanina Dubai Expoon osallistuva KONE.
– Meille Lähi-itä on hyvä markkina-alue, jossa on kasvua ja liiketoimintamahdollisuuksia. Kaupungistuminen alueella on voimakasta ja se on myös portti Afrikkaan. Dubain näyttelyalue on kuin tulevaisuuden kaupungistumisen näyteikkuna, luonnehtii viestintäjohtaja Max Alfthan.
Päätös mukaan lähtemisestä oli helppo
– Meillä on hyvät kokemukset jo aiemmista näyttelyistä. Kiinassa olimme yksi pääyhteistyökumppaneista ja onnistuimme luomaan yhteyksiä paikallisiin päättäjiin. Niistä on ollut paljon hyötyä ja on edelleen, osallistumisemme huomattiin maassa selvästi, Alfthan kertoo.
KONEen suurimmat odotukset näyttelylle kohdistuvat hyvien suhteiden luomiseen ja ylläpitoon. Tarkoitus on myös kutsua paljon asiakkaita paikalle ja lanseerata uusia tuotteita.
Kauppaa tekemään
Seuraavaksi suurin osallistumiskategoria on Key Partnerit, jotka osallistuvat yli 100 000 eurolla. Summalla saa samoja palveluita ja näkyvyyttä kuin kansalliset kumppanitkin mutta määrällisesti vähemmän. Isku on yksi tämän kategorian osallistujista.
– Kauppaa sinne lähdetään tekemään, se on selvä juttu. Expoon odotetaan 25 miljoonaa käyntiä 200 maasta, se on huima määrä ihmisiä. Meillä on pysyvä henkilöstö näyttelyn ajan paikan päällä, Esimerkiksi Stockmannin myymälästä lähtee arabiankielentaitoinen myyjämme sinne, sanoo toimitusjohtaja Arto Tiitinen.
Iskulle koulutussektori ja terveyssektori ovat ne kiinnostavimmat.
– Näiden sektorien tuotteilla lähdemme matkaan ja tuloksia odotamme välittömästi, ensimmäisen kahden vuoden aikana merkittävää liikevaihdon kasvua. Näyttely on meille tärkeä ja iso panostus, sinne lähdetään tosissaan ja halutaan myös osoittaa sitoutumista alueelle, Tiitinen toteaa.
Iskun liiketoiminnasta jo 75 prosenttia koostuu muusta kuin kodin kalustamisesta, mikä näkyy Expo-osallistumisessakin.
– Ehkä joku miettii, että mitä se sohvantekijä siellä Dubaissa tekee mutta pääosa liiketoiminnastamme tulee jo muualta, esimerkiksi antimikrobiset kalusteet terveydenhuoltosektorilla voivat olla alueella myyntivalttimme. Suomen maineesta koulutussektorin edelläkävijänä on myös meille apua koulutilojen kalusteiden myynnissä, sitä pitää käyttää hyväkseen maailmalla, Tiitinen sanoo.
Kiertotalouden kirittämistä
Kolmannen kategorian Exhibition Partnerina näyttelyyn osallistuu Sitra, joka on myös Business Finlandin strateginen sisältökumppani Expossa.
– Tuemme Suomen paviljongin ja näyttelyn suunnittelua, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta. Suomi tunnetaan johtavana kiertotalouden kirittäjänä, sitä roolia haluamme vahvistaa ja edistää eri maiden välistä yhteistyötä ja jakaa kiertotalousratkaisuja, Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty kertoo.
Sitra toivoo näyttelyltä, että yritykset löytäisivät kestävää kasvua Arabiemiraateista ja muista Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maista.
– Suomalaisilla yrityksillä on luonnonvaroja ja energiaa säästäviä ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja Expo tarjoaa huikean tilaisuuden näiden esilletuomiseen, Mänty sanoo.
– Teemme Sitrassa työtä sen eteen, että kansainvälinen media hoksaa vihdoin yhdistää kiertotalousyritykset yhdeksi varteenotettavaksi ratkaisuksi ilmastonmuutokseen.