Kapellimestarin työ on yhteisöstä huolehtimista. Joillakin johtajilla on suuri taito siinä, että he saavat yhteisölle välittömän hyvän olon aikaiseksi.

”Orkesterit pyrkivät hankkimaan ensi­sijaisesti sellaisia kapellimestareita, joiden kanssa on varmasti kiva tehdä töitä. Suuri osa orkestereiden työviikoista on vierailevien kapellimestareiden johtamia. Vierailu kestää yleensä työviikon, jossa harjoittelua on kahdesta neljään päivään, sen jälkeen on yksi tai useampi konsertti.

Itse haluan tehdä kapellimestarin työtä taiteellisesti mahdollisimman laajalla kentällä. Siksi etsin työtilaisuuksia myös Suomen ulkopuolelta, tätä varten minulla on agentti Lontoossa. 

Aloittaville kapellimestareille tilaisuuksia on vähän ja kansainvälinen työmarkkina on erittäin kilpailtu. Minun erottautumis­keinoni on, että teen muutakin kuin johdan orkesteria: laulan ja teen musiikkia elektroniikkapuolella. Lisäksi suunnittelen monialaisia kokonaisuuksia, kuten runon ja musiikin yhdistämistä. 

Työtilaisuuksia voidaan tarjota sen perusteella, että kapellimestareiden työtä arvioidaan YouTubesta. Toinen tapa päästä kansainvälisellä uralla eteenpäin on hyppäyskeikat, jollaisia tulee kun kapellimestari on peruuttanut vierailunsa. Ne ovat isoja näytönpaikkoja, joissa onnistumisen takana on partituurin opiskeleminen. Normaalioloissa se vie viikosta neljään viikkoon, mutta hätätilanteessa voi päivän parin opiskelulla mennä hyppäyskeikalle – ja siitä voi selvitä hyvin, mutta se ei ole hauskaa.

Kapellimestarin ydintekemisen kehittämisessä ainoa keino on tekeminen itse. Reunataitoja voi kehittää kasvattamalla yleissivistystä ja repertuaarin tuntemusta, koska kapellimestarin tehtäviin kuuluu myös ohjelman suunnittelu. Tätä työtä tehdään pitkällä tähtäimellä, moni kapellimestari on parhaimmillaan yli 70-vuotiaana. 

Suomalaisilla kapellimestareilla on maailmalla hyvä maine. Meille leimallista on käsityötaidon arvostaminen. Se tarkoittaa käsillä kommunikoimisen taitoja, sitä kuinka informaation pitää olla selkeästi luettavaa ja sen pitää auttaa orkesteria tehtävässään. 

Unelmani ammatissa on, että työ olisi säännöllistä ja vakinaista pitkälle tulevaisuuteen. Ihailen joitakin orkestereita saksankielisessä maailmassa, joilla on vuosisataisten perinteiden tuoma omalaatuinen soittokulttuuri. Olisi hienoa olla joskus kosketuksissa sellaisen kanssa.”

Taavi Oramo, Kapellimestari

Kuka
Taavi Oramo

Mikä
Kapellimestari

Mitä
Kansainvälisiä työtilaisuuksia orkesterin johtajana

Sami Laakso

Jari Härkönen

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Lotta Nuotio</span></span>09.12.2020

Luetuimmat