”A Giant Problem -pelissä pelaaja on jättiläinen, joka suojelee kylää kuninkaan joukkojen hyökkäyksiltä. Virtuaalitodellisuuteen (VR) rakennettu peli yhdistää fyysisen liikkumisen sekä strategisen ajattelun ja tarinallisuuden.

Peli yhdistää fyysisen liikkumisen sekä strategisen ajattelun ja tarinallisuuden. Vaikka VR-peli on raisu ja jännittävä, se ei ole pelottava tai erityisen raaka. Haluamme että tämä voimafantasiapeli sopii myös nuoremmille pelaajille. Uskomme, että pelillä, joka ei perustu pelkkään väkivaltaan, on markkinat. 

Aloitimme A Giant Problem -pelin konseptisuunnittelun viime vuoden marraskuussa, tällä hetkellä meitä on kahdeksan tätä tekemässä. Olemme toimineet hyvin pienellä budjetilla. Toiminta alkoi starttirahalla ja olemme sijoittaneet myös itse, lisäksi olemme saaneet jonkin verran sijoitusrahaa. Tällä hetkellä meillä on myös Business Finlandin Tempo-rahoitus. 

Pelimaailmassa on tyypillistä, että ensiksi julkaistaan versio, joka ei ole vielä täysin valmis. Se laitetaan niin sanottuun early access -julkaisuun, jolloin ostajat tietävät, ettei se ole vielä lopullinen versio. Tarkoituksemme on julkaista tällainen versio alkuvuodesta. Tärkeää on saada silloin pelaajilta palautetta, jonka perusteella voimme vielä hioa peliä. Varsinaisen valmiin pelin julkaisu on suunniteltu ensi kesäksi. 

Tavoitteemme on, että muutaman vuoden kuluttua yrityksessä on kaksi pelitiimiä, jotka julkaisevat vuosittain kaikille merkittäville VR-alustoille esille pääseviä pelejä. VR-markkinoilla on tällä hetkellä joitain kymmeniä firmoja, jotka ovat tavoittaneet miljoonamyynnin. Se on myös meidän tavoitteemme tässä ensimmäisessä vaiheessa.

VR on pelimarkkinana vasta kolme vuotta vanha ja kuluttajilla on tällä hetkellä noin yhdeksän miljoonaa pelaamiseen tarvittavaa laitetta. Uusi markkina on valtava mahdollisuus. Siellä kannattaa olla aikaisin, jotta saa paalutettua omat paikat, solmittua kumppanuudet ja luotua brändin sekä koottua osaajat omaan tiimiin. Toisaalta liikkeellä ei saisi olla liian aikaisessa vaiheessa ennen kuin markkina on valmis omalle pelille. 

Uskomme, että tämä on meille nyt hyvä spotti tulla mukaan.”

Marjo Sutinen
Toimitusjohtaja, Critical Charm

Kuka?
Marjo Sutinen, toimitusjohtaja

Mitä?
VR-pelejä (virtual reality)

Mikä?
Critical Charm Oy, perustettu: 2018

Sami Laakso

Jari Härkönen

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Sami Laakso</span></span>23.03.2020

Luetuimmat