Lapsuusmuistoihini kuuluu erottamattomasti se supliikki kauppamies Haminan elomarkkinoilla. Se, jonka kuuli jo kymmenien metrien päähän. ”Nyt saa halpaa piirustuspaperia. Värikynät kaupan päälle. Koko kassillinen vain kymmenen markkaa!” Ajatellaanko suomalaisessa yrityskentässä, että tätä se myyntityö on? Helppoheikkien hommaa, rasittavaa puuhaa, ehkä vähän noloakin? Ovatko suomalaiset niin huonoja myyntityössä, kuin myytti antaa ymmärtää? Suomalaisten myyntiponnisteluja Uruguayssa seurannut...

Lapsuusmuistoihini kuuluu erottamattomasti se supliikki kauppamies Haminan elomarkkinoilla. Se, jonka kuuli jo kymmenien metrien päähän. ”Nyt saa halpaa piirustuspaperia. Värikynät kaupan päälle. Koko kassillinen vain kymmenen markkaa!”

Ajatellaanko suomalaisessa yrityskentässä, että tätä se myyntityö on? Helppoheikkien hommaa, rasittavaa puuhaa, ehkä vähän noloakin? Ovatko suomalaiset niin huonoja myyntityössä, kuin myytti antaa ymmärtää?

Suomalaisten myyntiponnisteluja Uruguayssa seurannut kunniakonsulimme peräänkuuluttaa yrityksiltä rohkeutta tuotteidensa markkinoinnissa. Ajatuksistaan voit lukea lisää sivulta 13. Menestys­tarinoitakin on. Yksilöllisten urheilukenkien pohjallisten valmistaja FootBalance kertoo tässä lehdessä siitä, miten panostus myyntityöhön on kantanut hedelmää. Yhden miehen keksinnöstä lähtenyt, nyt 23 maahan levinnyt innovaatio on pitkälti tulosta siitä, että yrityksen perustaja Erkki Hakkala ymmärsi, ettei ”tärkeää ole vain se, mitä yritys on, vaan miltä se näyttää”. Footbalancen tarinassa on myös Team Finland -toimijoilla ollut keskeinen rooli.

Voisivatko maahanmuuttajat tarjota ylimääräisen piristysruiskeen myyntityöhön? Suomalaisen startup-yrityksen toimitusjohtaja totesi kerran, että Suomen pitäisi olla kiitollinen maahan tulevista irakilaisista, koska ”myynti on arabeilla veressä”. Tämän myytin todistin oikeaksi asuessani vuosia sitten Damaskoksessa. En poistunut koskaan vanhan kaupungin basaarista ostamatta jonkinlaista härpäkettä.

Myyntityö on tarinoiden kertomista eikä tuote myy itseään. Työskennellessäni Suomen suurlähetystössä Mosambikissa pääsin kuulemaan, kun suomalaisen terveysteknologiayrityksen edustaja esitteli tuotteensa kertomalla tarinan siitä, miten tuote oli pelastanut lapsen hengen. Keino oli tehokas – yksi jos toinenkin yleisössä kaivoi esiin nenäliinansa, ja tuote jäi takuuvarmasti mieleen. Ehkä myös sukupolvenvaihdos auttaa – Slushin hengessä kasvaneilla startupeilla on pitch kunnossa, vaikka tuote olisi vielä kehittelyvaiheessa.

Tämä on ensimmäinen Kauppapolitiikka-lehteni. On hienoa päästä osaksi 80-vuotisen lehden taivalta. Edeltäjäni Ville Cantell jätti minulle isot saappaat täytettäviksi. Kiitos Ville upeasta työstäsi ja kaikkea hyvää uusiin haasteisiin!

Saana Halinen

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Lotta Nuotio</span></span>04.12.2023

Luetuimmat