Jos yritykset eivät vie, kansantalous vikisee
Viennin kasvun on pitkään toivottu kääntävän Suomen talouden nousuun. Krooniseksi ongelmaksi on nähty se, että vienti on liian paljon harvojen suurten yritysten varassa.

Vientiyritysten harvalukuisuudesta puhuu myös 4 300 alle 250 työntekijän pk-yritykselle tehty kysely, joista viimeisin on julkaistu helmikuussa. Se antaa kuvan koko yrityskentän tilanteesta.
Suurimmalla osalla pk-yrityksistä ei ole kansainvälistä toimintaa. Tavaravientiä oli vain 9 prosentilla yrityksistä ja palveluvientiä 8 prosentilla. Toimialoittain tarkasteltuna tavaroiden vientiä oli eniten teollisuudessa ja kaupassa. Palveluviennissä toimialoista parhaiten olivat edustettuna palvelut ja teollisuus.
– Potentiaalia olisi enemmän. Liian moni pk-yritys ajattelee liian kotikutoisesti. Ensimmäinen askel voisi olla EU:n sisämarkkinoiden hyödyntäminen ja rohkeampi lähtö sinne, Suomen Yrittäjien johtava ekonomisti Petri Malinen sanoo.
Tavaraviennissä suuremmat pk-yritykset vievät enemmän. Palveluviennissä mikroyritykset ovat yhtä hanakasti vientimarkkinoilla kuin isommat.

Mitä kasvuhakuisempia yritykset ovat, sitä enemmän niillä on pyrkyä ulkomaille. Kasvuhakuisilla on myös selvästi enemmän ulkomaisia yhteisyrityksiä tai tytäryrityksiä.
Mistä sitten kiikastaa? Petri Malisen mukaan kansainvälistymisen haasteet löydetään usein kotimaasta, pullonkauloiksi koetaan erityisesti osaavan työvoiman saatavuus sekä rahoituksen puutteet.
Parannettavaa löytyy myös yritys- ja kansainvälistymispalveluiden hyödyntämisessä.
– Niitä käytetään vähän, mutta silloin, kun niitä käytetään, pk-yritykset ovat niihin tyytyväisiä. Liian moni yritys ei kuitenkaan tunne kansainvälistymispalveluita tai ei hakeudu niiden piiriin. Se on selkeä ongelma, Malinen pohtii.
Tilastoista voi kuitenkin saada hieman vinon kuvan todellisuudesta. Monet kotimarkkinayrityksiksi luokiteltavat tuottavat tavaroita ja palveluita alihankintaverkostojen kautta vientiä harjoittaville yrityksille. Näin niidenkin tuotteet päätyvät lopulta kansainvälisille markkinoille.