Käänsikö laivatilaus kurssin?
Iso laivatilaus on aiemmin kertonut talouden käänteestä. Toimiiko sama kehityskulku tällä kertaa?
Elokuun lopun uutinen toi talousuutisten synkentämään syksyyn valoa. Turun telakka allekirjoitti Royal Caribbean Cruises -varustamon kanssa sopimuksen neljännestä Icon-luokan risteilyaluksesta. Sopimus sisälsi myös optiot viidennen ja kuudennen Icon-luokan laivan rakentamisesta.
Tilattu neljäs alus luovutetaan vuonna 2027, sitä ennen tarvitaan noin 13 000 henkilötyövuoden edestä aherrusta. Osapuolet eivät paljasta laivatilauksen arvoa, mutta hinta-arviot ovat liikkuneet 1,2–2 miljardin euron suuruusluokassa.
Laivatilauksen tuoma valonpilkahdus voi tuoda mieleen ajan, jolloin aika oli vielä paljon nykyistä ankarampi. Siitä kirjoittaa silloin valtiovarainministerinä toiminut Iiro Viinanen.
”Mieleenpainuva käänne tapahtui taloudessa keväällä 1993, jolloin Masa-Yards sai viiden kaasulaivan tilauksen ja Nokia suuren verkkotilauksen. Ja juuri, kun kriisilait oli päivitetty ja pantu valmiiksi kassakaappiin. Lama oli loppumassa!” (Suomi 100 -kolumnisarja(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)).
Ehkä myöhemmin voidaan todeta tämän syksyisen risteilijätilauksen olleen merkki taloustilanteen kääntymisestä.
Lisää hyviä uutisia voi olla tulossa, ainakin presidentti Sauli Niinistö näki niihin mahdollisuuksia:
”Jäänmurtajat kiinnostavat häntä varmasti edelleen”, Niinistö sanoi kommentoidessaan tuoreeltaan Donald Trumpin valinnan mahdollisia vaikutuksia Suomen ja Yhdysvaltojen väliseen kanssakäymiseen (HS, 7.11).
Jäänmurtajayhteistyötä auttaa heinäkuussa julkaistu Suomen, Yhdysvaltojen ja Kanadan julkilausuma (ICE Pact), jossa maat sitoutuvat yhteistyön syventämiseen jäänmurtajien rakentamiseksi. Sen myötä Suomella on mahdollisuus vahvistaa asemaansa Pohjois-Amerikan kriittisen infrastruktuurin hankintaketjussa.
Mahdollisuuksia kasvattaa myös se, että jäänmurtajien rakentajana pätevöitynyt Helsingin telakka on siirtynyt venäläistaustaiselta omistajalta kanadalaisyhtiön omistukseen.
Meriteollisuus työllistää noin 30 000 henkilöä. Alan liikevaihto on noin 8 miljardia euroa ja viennin osuus tyypillisesti yli 90 prosenttia.
Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Andersson näkee alan tulevaisuuden kirkkaana. Vihreä siirtymä tuo lisää mahdollisuuksia, kun päästöjä on pakko vähentää, ja se aiheuttaa valtavat uusimistarpeet maailman laivastossa.
Mereen liittyvä osaaminen ei Suomessa jää laivoihin ja niiden varustamiseen. Täällä on myös maailman ehdotonta huippua olevia satamateknologiaratkaisuja kehittäviä yrityksiä.