Koronakriisi taittui hankintaketjujen hallinnaksi
Enstolla koronaepidemian vaikutuksia on torjuttu panostamalla koko henkilöstön ja tehtaiden työturvallisuuteen, hankintaketjuihin ja logistiikkaan. Osa muutoksista tulee näkymään yrityksen tekemisessä myös kriisivaiheen jälkeen.
Älykkäisiin sähköverkkoihin, rakennuksiin ja liikenteeseen sähköistysratkaisuja tarjoava kansainvälinen perheyritys Ensto organisoi viime vuonna toimintansa uudelleen tavoitellessaan kustannussäästöjä ja parempaa taloudellista kannattavuutta. Alkuvuodesta 2020 näytti siltä, että tehdyt toimenpiteet olivat purreet toivotulla tavalla.
Tammi–helmikuussa Enston liikevaihto oli hyvällä tasolla ja tuloksessa näkyi selkeä parantuminen. Maaliskuusta näytti tulevan huippukuukausi, liikevaihto oli nousemassa perinteisesti vuoden parhaiden syyskuukausien tasolle. Kiinasta Eurooppaan levinnyt COVID-19 romutti nuo haaveet parissa viikossa.
Enston Operations-toiminnoista vastaava johtaja Niko Helander kertoo, että yrityksessä seurattiin koronaviruksen etenemistä jo helmikuussa. Silloin ei kuitenkaan vielä tajuttu, kuinka laajasta ongelmasta oli kyse.
– Ensimmäiseksi Kiinasta tulevien komponenttien kohdalla alkoi ilmetä toimitusongelmia.
Meidän oli pakko ryhtyä vahvistamaan toimitusketjuja kriittisten osien saatavuuden turvaamiseksi. Teimme ylimääräisiä tilauksia ja otimme käyttöön vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja, Helander listaa.
Hajautettu hankinta pelasti pahimmalta
Konttiliikenteen tukehtuminen Kiinan satamiin sekä laivaliikenteen väheneminen pistivät monet yritykset haukkomaan henkeä. Enstolla pitkä historia ja hyvät kontaktit Kiinassa mahdollistivat ketterän reagoimisen. Tärkeitä komponentteja saatiin Suomeen sekä lentorahtina että junalla Venäjän halki.
– Logistiikan muuttunut markkinatilanne aiheutti sen, että monet palveluntarjoajat nostivat hintojaan. Tavarat sai kyllä liikkumaan, mutta ei välttämättä samalla hinnalla kuin aikaisemmin, toteaa Helander.
Huhtikuussa Kiinan kuljetuksia vaivanneet ongelmat helpottivat, kun satamien konttisumaa päästiin lopulta purkamaan. Uudet haasteet odottivat Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa, missä osa tehtaista ja asiakasyrityksistä oli joutunut keskeyttämään toimintansa.
Pahimmalta pudotukselta Enston pelasti sen strategian mukainen kriittisten komponenttien hajautettu hankinta. Myös tuotteiden kysyntä pysyi Pohjoismaissa hyvänä tukkureiden nostaessa varastotasojaan.
– Tilanne on havahduttanut tajuamaan, että meillä on liikaa yksittäisiä toimittajia. Niiden rinnalle on tarkoitus etsiä lähellä sijaitsevia kakkostoimittajia esimerkiksi Suomesta ja Virosta, sanoo Helander.
Tuotteen hinta ei ole asiakkaan ainoa kriteeri
Helander myöntää, että markkinoiden pidemmän aikavälin suunta on toistaiseksi auki. Siihen vaikuttavat koronakriisin hallinnassa tehtävät kansalliset ja EU-tason päätökset sekä eri maiden taloustilanteiden kehittyminen. Epävarmasta tulevaisuudesta huolimatta panostuksia tehdään tuotannon ja työturvallisuuden turvaamiseksi.
– Kaikilla Enston tehtailla on käytössä suojavarusteet ja -etäisyydet, hygieniasta huolehditaan entistä tarkemmin, eikä tehtaille lasketa ulkopuolisia. Tällä hetkellä sairaspoissaolojen osalta tilanne on jopa parempi kuin normaalisti, Helander korostaa.
Korkealaatuisten tuotteiden valmistajan asemaa helpottaa tieto siitä, että sen asiakkaille hinta ei ole ainoa valintakriteeri. Siksi toimitusvarmuudesta huolehtiminen onkin noussut Enston kriisivalmiuslistan kärkeen.
– Ranskassa olemme olleet ehkä liiankin paikallisia ja ainoastaan muutaman komponenttitoimittajan varassa. Tämä tulee varmasti muuttumaan. Lisäksi on aiheellista miettiä, kannattaako joitakin ulkoistettuja toimintoja ottaa takaisin omiin käsiin, Helander arvioi.