Siirry sisältöön
Haku
11.6.2024 Vapaasti kaupasta

Merialueet ovat yhä tärkeämpiä taloudelle ja turvallisuudelle

Puhdas siirtymä tuo liiketoimintamahdollisuuksia niin merellä kuin satamissakin.

Jarno Syrjälä Petri Krook
Jarno Syrjälä katsoo kohti kameraa

Merialueet ovat tänään myös yhä tärkeämpi taloudellisen ja kansallisen turvallisuuden elementti. Noin 90 prosenttia tavarakaupasta maailmassa kulkee meriteitse. Navigointi muuttuvassa toimintaympäristössä on haastavaa myös yritystoiminnan kannalta. Esimerkkinä on Punaisenmeren tilanne. Jemenin huthien hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan ovat pakottaneet varustamot ohjaamaan liikennettä pois reitiltä, jota kautta kulkee normaalisti noin 15 prosenttia maailmankaupasta. Aasian ja Euroopan välisen liikenteen osalta vaihtoehtona oleva Afrikan kiertäminen merkitsee matka-ajan pidentymistä vähintään kymmenellä päivällä.

Samaan aikaan liikennettä Panaman kanavassa, toisessa maailman meriliikenteen solmukohdassa, on jouduttu rajoittamaan merkittävästi johtuen kuivuudesta, jollaista kanavan 143-vuotisen historian aikana ei ole aiemmin koettu. Panaman kanavan läpi kulkee noin viisi prosenttia maailmankaupasta.

Lisäksi on aina inhimillisistä tekijöistä tai luonnonoloista johtuvien onnettomuuksien mahdollisuus. Miten varautua esimerkiksi tilanteeseen, jossa yksi konttilaiva tukki Suezin kanavan kuudeksi päiväksi, kuten tapahtui maaliskuussa 2021? Seuranneet shokkiaallot löivät maailmanlaajuisiin toimitusketjuihin kuukausien ajan.

Meriin liittyvän taloudellisen toiminnan osalta kyse ei ole yksinomaan laivaliikenteestä. Meriin liittyy paljon sitä, mistä tämän päivän globaalissa kilpailussa on kyse. Syvänmeren kaivostoiminnan ennustetaan vastaavan vähintään kolmanneksesta energiasiirtymälle välttämättömien kriittisten mineraalien tarjonnasta. Energiaa eri muodoissaan kuljetetaan sekä meren pinnalla, että pinnan alla. Maailman tietoliikenteestä yli 95 prosenttia kulkee merenalaisissa kaapeleissa.

Suomelle ja suomalaisille meri on luonnollinen asia ja sen merkitys ymmärretään. Ukrainan sodan alun jälkeen Suomen riippuvuus merikuljetuksista on kasvanut entisestään. Yli 95 prosenttia ulkomaankaupastamme kulkee tänään meriteitse. Koko­naisuutena meriklusterimme on monipuolinen ja sen kehittämismahdollisuuksia tulee tarkastella laajasti. Puhdas siirtymä tuo liiketoimintamahdollisuuksia niin merellä kuin satamissakin. Muuttunut turvallisuustilanne edellyttää, että asioita tarkastellaan myös huoltovarmuuden näkökulmasta.