Suomalainen peliyritys Psyon Games on kehittänyt mobiilipelin koronarokotteiden puolesta viestimiseen. Antidote COVID-19 -pelin toivotaan tavoittavan jopa miljardi ihmistä. Maailman terveysjärjestö WHO:n hyväksynnän saaneen pelin kohderyhmänä ovat rokotuksen ottamista empivät.

Suomalainen Psyon Games alkoi kehittää Antidote-peliään jo ennen kuin kukaan oli edes kuullut koronaviruspandemiasta. Inspiraation lähteenä yrityksen kansantajuiseen tiede- ja terveysviestintään on ollut niin monelle meistä tuttu Olipa kerran elämä -animaatio, joka on jo vuosikymmenet opettanut lapsille ja nuorille ihmisen elimistön toimintaa. 

Pandemian levittyä Antidote-pelistä tehtiin covid-19-versio, johon on mallinnettu tietoa koronaviruksen vaikutuksista, leviämisestä ja ennaltaehkäisevistä toimista. Pelaaja oppii, miten rokotus vaikuttaa ja reagoi virusta vastaan, selittää Psyon Gamesin perustaja ja toimitusjohtaja Olli Rundgren.

– Uskon, että pelin kautta voimme tavoittaa jopa miljardi ihmistä. Kohderyhmää ovat erityisesti ihmiset, jotka vielä empivät koronarokotteen ottamista, Rundgren sanoo.

Psyon Gamesin toimitusjohtaja Olli Rundgren

WHO:n virallisesti hyväksymä peli

Maailman terveysjärjestö (WHO) on tarkistanut Antidote COVID-19 -pelin tieteellisen sisällön ja paikkansa pitävyyden. WHO:n hyväksymän pelituotannon julkaisu on merkittävä asia, sillä Apple ja Google poistivat kaikki covid-19-teemaiset pelit kaupoistaan ja päättivät hyväksyä vain virallisten tahojen julkaisemia tuotantoja.

– Antidote COVID-19 on nyt ensimmäinen virallisesti hyväksytty peli ja läpimurto niin meille yrityksenä kuin terveyspelialan tulevaisuudelle laajemmin, katsoo Rundgren.

Maailman terveysjärjestö määrittelee myös kansallisten terveysviranomaisten kantoja. Rokoteviestintäkampanja halutaan laajentaa mahdollisimman moneen maahan ja WHO:n kanssa tehtävän yhteistyön kautta tavoitellaan mahdollisimman suurta vaikuttavuutta.  

Peli on tehokas viestintäväline

Koska Antidote COVID-19 -peli on saanut WHO:n hyväksynnän, on se helposti lokalisoitavissa eri maihin. Psyon Games pyrkii skaalaamaan liiketoimintaansa myymällä peliä valtiollisille terveysviranomaisille, jotka etsivät tehokasta rokoteviestintäkeinoa. Lisäksi käynnissä on erilaisia yritysyhteistyökuvioita.

Käyttäjille Antidote-peli ja sen covid-19-versio ovat lähtökohtaisesti ilmaisia, mutta tarjolla on myös maksullista sisältöä.

Rundgren kehuu WHO:n tekemää työtä teknologia- ja pelialan yritysten saamiseksi mukaan koronan vastaiseen työhön.

– Peli yhdistettynä rokoteviestintäkampanjaan on merkittävästi tehokkaampi väylä suhteessa muihin perinteisempiin metodeihin. Peli tavoittaa paremmin ja ihmiset viettävät kanavassa enemmän aikaa. Myös informaation välittäminen pelin kautta on mielekkäämpää, hän sanoo.

Psyon Gamesin läpimurto ja kampanjalle haettava mahdollisimman suuri globaali vaikuttavuus on saanut täyden tuen Suomen sosiaali- ja terveysministeriöltä sekä ulkoministeriöltä. Kampanjaa tukevat myös kansainvälinen rokoteallianssi Gavi sekä Suomen Unicef.

Pelien voimalla voi voittaa globaaleja haasteita

Koronapandemian alkupuolella Psyon Games julkaisi Vaccines Today –lehdessä pilottituloksia työstään rokoteviestinnän ja pelien yhdistämisen parissa, mikä sittemmin johti nykyiseen yhteistyöhön WHO:n kanssa.

– Me Psyon Gamesilla uskomme, että pelit ovat muutakin kuin pelkkää viihdettä. Niillä pystyy merkittävästi parantamaan ihmisten elämänlaatua sekä esimerkiksi taklaamaan globaaleja terveysongelmia, Rundgren sanoo.

Vuonna 2013 perustettu, tieteen ja pelien yhdistämiseen sekä sittemmin rokoteviestintään erikoistunut Psyon Games on läpimurrostaan huolimatta yrityksenä vasta alkutaipaleellaan. Perustamisensa jälkeen Psyon Games keskittyi muutaman vuoden ajan oppimispeleihin, kunnes yrityksen pelituotannon huomattiin sopivan erityisen hyvin rokoteviestinnän tarpeisiin.

Maailman terveysjärjestö nosti Psyon Gamesin Antidote-peliä tulevaisuuden terveysviestintämetodina esiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2018. Vuonna 2020 yritykselle myönnettiin Health Start-Up of the Year –palkinto.

Suomi on peliteollisuuden edelläkävijöitä

Peliala on kansainvälinen kasvuala ja suomalaiset kuuluvat alan huippuihin. Suomessa alan liikevaihto on yltänyt yli kahden miljardin euron jo yli puoli vuosikymmentä. Vuonna 2020 pelialan liikevaihto Suomessa oli 2,4 miljardia euroa.

Suomen pelialan kattojärjestö Neogamesin mukaan vuonna 2020 Suomessa toimi noin 200 pelinkehittäjäyritystä ja ala työllisti noin 3 600 henkilöä. Työvoiman tarve on kasvava, mutta samalla ammattilaisia on haastavaa löytää tarpeeksi paikallisesti. Vuonna 2020 alan työntekijöistä 28 prosenttia oli ulkomaalaisia.

Nimekkäiden suomalaisten pelinkehittäjäyritysten kuten Rovion ja Supercellin lisäksi Suomessa toimii myös useita isoja kansainvälisiä pelialan yrityksiä.

Rundgren itse kuvailee Suomen pelialaa tiiviiksi yhteisöksi, jossa vallitsee avoin innovaatiokulttuuri. Alalla ei kilpailla paikallismarkkinoilla, vaan markkinat ovat maailmalla. Yhteistyötä on helppo tehdä ja toimijat jakavatkin toisilleen tietoa parhaista käytännöistä.

Peliala on Suomessa kasvanut isosti, mutta Rundgren huomauttaa Psyon Gamesin edustaman hyötypeligenren olevan vielä pienimuotoinen.

Sanna Lindgren

Psyon Games

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Sami Laakso</span></span>04.12.2023

Luetuimmat