Yrityksen nimen valinta, yrittäjän vaikein tehtävä?
Suomessa perustetaan tuhansia yrityksiä vuosittain. Jokaisella on edessään sama haaste, mikä yritykselle nimeksi. Hyvin valittu toiminimi kiteyttää yrityksen liikeidean, herättää luottamusta asiakkaissa ja innostaa yrittäjää jatkuvaan kehittämiseen. Asiakaskokemusten myötä yrityksen nimeen latautuu mainearvoa, liikeideasta kasvaa brändi, omistajalleen arvokasta aineetonta omaisuutta.
Huonosti valitulla nimellä yritys ei erotu kilpailijoista, asiakkaat saavat siitä väärän
käsityksen ja samankaltainen nimi johtaa riitaan toisten yritysten kanssa – jopa
korvausvastuuseen. Pienikin kitkatekijä aiheuttaa vuosien varrella kertautuessaan
ajan hukkaa ja taloudellisia menetyksiä. Epäonnistuminen brändin rakentamisessa
kostautuu yrityksen myyntitilanteessa turhan alhaisena hintana.
Valitettavasti edelleen maailman parasta teknologiaa kehittävän Suomen yritykset
ajautuvat globaalien brändien alihankkijoiksi tai niiden ostamiksi, kun oman brändin
rakentaminen ei ota sujuakseen. Tämä on kansantaloudellinen ongelma, joka
koskee niin paikallismarkkinoilla toimivaa kivijalkakauppaa kuin mobiilisovelluksia
globaaleissa tietoverkoissa myyvää startuppia.
Kun alussa tuotekehitys ja rahoitus vievät enimmän huomion, voisiko brändin
rakentamisen lykätä tuonnemmaksi? Päinvastoin – sen tulee olla työlistan kärjessä.
Aluksi valitaan, ovatko yrityksen nimi ja brändin tunnus identtiset vai erilliset.
Käyttövapaus selvitetään ja tunnus rekisteröidään tavaramerkiksi viennin
kohdemaissa – myös niissä, joihin vienti voisi joskus ulottua. Toiminimen
rekisteröinti ei riitä brändin suojaksi ulkomailla, kuten usein virheellisesti luullaan.
Jos tunnuksen suojaamista lykätään, kilpailija voi ehtiä väliin. Toiminta eri brändeillä
eri markkina-alueilla on harvoin mielekästä.
Moni IPR-ongelma on helposti vältettävissä mutta vaikea ratkaista jälkikäteen.
Kirjassani Kuinka yrityksen nimi valitaan – liikeideasta brändiksi opastan keksimään
liikeideaan ja liiketoimintastrategiaan sopivan yrityksen nimen ja brändin tunnuksen,
joka suojataan tavaramerkin sekä verkko- ja sometunnusten rekisteröinneillä.
Maailman paras teknologia ansaitsee kodikseen brändin, joka kestää kovassakin
kansainvälisessä kilpailussa.