Arkinen arktinen
Arktisuus määrittelee ympäristöämme, vaikka täällä Etelä-Suomessa tietysti ei aina talvella siltä tunnukaan, kun ikkunasta ulos katsoo. Mutta eteläsuomalainen perspektiivivirhe ei muuta sitä tosiasiaa, että koko Suomen sijainti nyt vain on arktinen. Ulkomaalaisille Suomen kylmyys ja pimeys ovat tyypillisesti päivittelyn aihe, mutta arktisuus on monella tapaa Suomelle ja suomalaisyrityksille menestystekijä ja keino erottautua markkinoilla.
Pohjoinen sijaintimme on ehdottomasti brändietu, jota kannattaa hyödyntää arktisuuteen liitettävien myönteisten mielleyhtymien kautta. Näitä ovat tyypillisesti puhdas luonto ja terveellisyys. Samoin Suomen ankarat luonnonolosuhteet – se kamala pakkanen – voidaan hyödyntää brändäyksessä. Suomen Arktisen neuvoston puheenjohtajuusteemaa mukaillen: jos se toimii täällä niin varmasti muuallakin!
Lehdessä käsittelemme myös immateriaalioikeuksia eli intellectual property rights, jotka myös IPR-lyhenteellä tunnetaan. Immateriaalioikeudet ovat erittäin tärkeä teema kansainvälisille yrityksille. Viime syksynä julkaistun kansainvälistymis- ja kaupanesteselvityksen perusteella immateriaalioikeuksia koskeva osaaminen on kuitenkin yksi keskeinen puute suomalaisyrityksissä. Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellinen ongelma, koska kyseessä on juridinen erityisosaaminen, jota pk- tai suuremmillakaan yrityksillä ei ole talon sisällä. Käsittelemme immateriaalioikeuksien suojaamista Kiinan markkinoilla, missä IPR on edelleen ajankohtainen ja haastava aihe. Kunnollinen immateriaalioikeuksien suojaus on toki tarpeen ja järkevää kaikkialla, ei vain Kiinassa. Esittelemme EU-komission Kiinassa toimiville eurooppalaisille yrityksille tarjoamaa tukea IPR-asioissa.
EU tavoittelee moderneissa vapaakauppasopimuksissa, kuten EU:n ja Kanadan välisessä CETA-sopimuksessa, pääsyä neuvottelukumppanin julkisten hankintojen piiriin. CETA-neuvotteluissa tässä onnistuttiinkin poikkeuksellisen hyvin. Julkisista hankinnoista kilpaileminen on usein mahdollista vain suuryrityksille, mutta myös pk-yritykset voivat kilpailla hankinnoista yritysyhteenliittymien eli konsortioiden kautta, tai hyötyä miljardiluokan hankintasopimuksista osana suuryritysten hankintaketjuja.
Vuoden ensimmäisessä numerossa on uudenlainen juttutyyppi, jossa kerromme Team Finland -matkasta valokuvasarjalla ja kuvatekstein. Anna meille palautetta tästä ja koko lehdestä!
”Pohjoinen sijaintimme on ehdottomasti brändietu.”