Hollanti on portti Eurooppaan
Suomalainen Accountor auttaa asiakkaitaan Hollannin kautta EU-markkinoille.
Vaikka Suomen ja Hollannin kulttuurit ja tapa tehdä bisnestä ovat lähellä toisiaan, ei väärinymmärryksiltäkään aina vältytä.
– Kun hollantilainen kertoo suomalaiselle, miksi tämän tuote ei tule koskaan menestymään Alankomaissa, suomalainen ajattelee, että tämä oli sitten tässä. Todellisuudessa hollantilainen on vain ystävällinen ja yrittää auttaa tuotteen parantamisessa, kertoo Frank Mostert, Accountorin Hollannin myyntipäällikkö.
Talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoja ja palveluita tarjoava Accountor aloitti Hollannissa 20 vuotta sitten. Töissä oli silloin viisi ihmistä, nyt työntekijöitä on reilut 50.
Alkuvaiheessa Accountor tarjosi Hollannissa lähinnä kirjanpitoa paikallisille yrityksille.
– Kilpailu on kovaa, täällä oli paljon pieniä tilitoimistoja, joilla oli halvat hinnat. Piti keksiä toinen tapa erottua, Mostert kertoo.
Accountor keksi oman erikoisalueensa. Se keskittyi auttamaan yrityksiä pistämään pystyyn liiketoimintansa Hollannissa.
– Valitsemme sopivan yritysmuodon, rekisteröimme sen, hoidamme yhteydet viranomaisiin, kuten verottajaan. Autamme työehtosopimuksissa, jotka ovat joka maassa aina hieman erilaisia. Teemme myös kirjanpidon, muun taloushallinnon ja tilinpäätökset.
Kun Accountorin asiakkaat saavat liiketoimintansa rullaamaan, kasvavat isommiksi ja resursseja on enemmän, niiden tarpeet saattavat muuttua.
– Autamme yrityksen liikkeelle ja olemme mukana joitakin vuosia. Sitten asiakkaamme saattavat palkata oman talousjohtajansa ja hoitaa taloushallintonsa itse. Näin tämä usein menee. Jatkamme ehkä neuvonantajina taustalla.
Teknologiayritysten keskittymä
Accountorin Hollannin asiakkaista monet ovat Pohjoismaista, mutta heitä on myös muun muassa Britanniasta, Yhdysvalloista ja Intiasta.
– Olemme huomanneet, että monet Eurooppaan laajenemista haluavat yritykset aloittavat Hollannista. Varsinkin pohjoismaisille yrityksille tämä on luonteva paikka, lainsäädäntö on samankaltaista kuin kotimaassa, Mostert sanoo.
Hollannilla on muitakin houkutuksia. Yksi Accountorin Hollantiin auttamista yrityksistä on Happeo, joka tarjoaa yrityksille erilaisia sisäisen viestinnän palveluita.
Happeon mukaan Amsterdamista on muodostunut yksi Euroopan voimakkaimmin kasvavista teknologiayritysten keskittymistä. Sijainti on keskeinen, kulkuyhteydet Euroopan suurkaupunkeihin hyvät ja asiat hoituvat englannin kielellä.
Niinpä Happeon Euroopan toisen konttorin paikaksi valikoitui Hollanti. Pääkonttori on edelleen Helsingissä.
– Kun Happeo aloitti asiakkaanamme, heillä oli kahdeksan työntekijää, nyt niitä on Hollannissa 80, Mostert kertoo.
Hänen mukaansa Hollanti on hyvä portti Euroopan markkinoille.
– Me olemme pienenä maana riippuvaisia tuonnista ja viennistä. Olemme innovatiivisia ja kokeilemme mielellämme uusia ratkaisuja. Hollanti on hyvä markkina testata yrityksen tuotteita ulkomailla, koska olemme avomielisiä uusille ajatuksille, Mostert sanoo.
– Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa ollaan huomattavasti kansallismielisempiä, he ovat uskollisempia paikallisille firmoille. Hollantilaiset ovat tottuneet käyttämään kansainvälisiä tuotteita, yrityksiä ja ideoita. Suomalaisillekin yrityksille Hollanti on hyvä portti laajemmin Euroopan markkinoille.