Siirry sisältöön
Haku
23.5.2024 Markkinat Etelä-Korea

Hyvä tuuri auttoi viherseinävalmistajan Etelä-Korean markkinoille

Etelä-Koreassa toimistoissa, kahviloissa, sairaaloissa, ostoskeskuksissa ja yksityiskodeissa on käytössä noin 800 Naavan viherseinää.

Pekka Numminen Pekka Numminen
Kaksi miestä viherseinän edessä

Eteläkorealainen yrittäjäperhe ja heidän sijoitusyhtiönsä edustajat olivat lähtemässä kotiin Suomen vierailultaan, kun he näkivät Helsinki-Vantaan lentokentällä Naavan viherseinän.

– He ihastuivat ja ottivat Naavaan yhteyttä. Sijoitusyhtiö päätyi mukaan Naavaan pienellä osuudella ja sitä vastaan he saivat oikeuden toimia Naava-nimellä jakelijanamme Etelä-Koreassa, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Arttu Salmenhaara.

Yhtiö valmistaa ilmaa puhdistavia viherseiniä, jotka kierrättävät ilmaa kasvin juurien läpi. Epäpuhtaudet päätyvät juurissa elävien mikrobien ravinnoksi ja huoneeseen tulee puhdasta ilmaa.

– Naavan viherseinä parantaa tutkitusti keskittymiskykyä ja vähentää sairaspoissaoloja. Ympäristöstä tulee myös viihtyisämpi, Salmenhaara kehuu.

Laitteet ovat yhteydessä pilvipalvelimeen, ja niiden toiminnasta seurataan reilua kymmentä eri muuttujaa. Näin voidaan optimoida huoltokäyntien määrä, joita on noin kahdeksan viikon välein.

Yhtiö kertoo olevansa hiilijalanjäljeltään maailman tehokkain viherseinäratkaisu. Normaalia viherseinää huolletaan viikon välein.

Etelä-Koreassa toimistoissa, kahviloissa, sairaaloissa, ostoskeskuksissa ja jonkin verran myös yksityiskodeissa on käytössä noin 800 Naavan viherseinää.

Laitteet Etelä-Koreaan tulevat Suomesta, mutta biofiltterit eli käytännössä kasvit ovat eteläkorealaista alkuperää. Tämä johtuu siitä, että kasvien lähettäminen rajojen yli on hyvin säädeltyä, eivätkä kasvit myöskään ”matkusta” kovin hyvin.

Viherseinällä rakennetaan brändiä

Visuaalisuus ja brändi on hyvin tärkeitä Etelä-Koreassa. Siksi viherseiniä on paljon asiakastiloissa, muun muassa Lamborghinin show roomissa ja Baskin-Robbinsin jäätelöbaareissa.

– Laatutason vaatimus on kova ja suomalaisuus tuntuu toimivan hyvin. Meitä auttaa myös yleinen myönteinen käsitys pohjoismaisesta designista, Salmenhaara sanoo.

Mitä suomalaisen yrityksen kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa Etelä-Korean markkinoille?

– Meille paikallinen kumppani on ollut tosi tärkeä. Brändin pitää olla kunnossa, mutta tunnettuus luodaan paikallisesti.

Pitkäjänteisyys on myös olennaista, markkina ei aukea hetkessä. 

– Tämä korostuu Naavassa, me toimimme uudessa kategoriassa, jota ei oikeastaan ollut olemassa.

Kun ei ole suoria, saman alan kilpailijoita, se myös hankaloittaa asioita. Jääkaapinvalmistajan ei tarvitse perustella, mihin heidän tuotettaan tarvitaan, täytyy ainoastaan erottua muista valmistajista.

– Me olemme yksin oman viestimme kanssa.

Aasia on rentoutunut

Salmenhaara on työskennellyt 20 vuotta eri puolilla Aasiaa. Kommunikointi on erilaista kuin Euroopassa.

– Kohteliaisuus on korostuneempaa, mutta vanhakantaista pokkurointia on paljon vähemmän. Aasia on rentoutunut aika tavalla. Mutta kun kunnioittaa ihmisiä ja toimii sen mukaan, pärjää pitkälle.

Entä millaista on tehdä suomalaisten kanssa bisnestä, Naava Korean toimitusjohtaja Namkyu Lee?

– Olen eräänlainen lähettiläs Suomen maabrändille ja olen siitä iloinen, aloittaa Namkyu kohteliaasti.

– Kun aloitin työskentelyn Naavan kanssa, ajattelin, että se on tavallinen alkuvaiheen startup. Mutta huomasin, että se oli erittäin hyvin organisoitu. Suomessa ollaan käytännönläheisiä ja nopeita tekemään päätöksiä. Yritykset tietävät, mitkä ovat heidän heikkoutensa ja vahvuutensa, Namkyu sanoo.