I’d like to buy the world a Coke
Yksi kestävän yritystoiminnan kulmakivistä on vahva brändi.

Kuten Coca-Colan entinen toimitusjohtaja Muhtar Kent on todennut: ”Brändi on lupaus. Hyvä brändi on lunastettu lupaus.”
Kentiä kannattaa kuunnella, sillä Coca-Cola on maailman myydyin virvoitusjuoma ja yksi arvokkaimmista brändeistä. Brändäys ei ole vain yritysten asia – myös yhteisöt, valtiot ja kansainväliset organisaatiot tarvitsevat vahvan brändin.
Lännen brändi on koetuksella. Kauppakiistat, geopoliittiset jännitteet ja yhteiskunnallinen polarisaatio murentavat perustaa, jolle lupauksemme rakentuu. Voi niitä aikoja, kun maailmalle riitti viestiksi Coca-Colan ikoninen slogan: “I’d like to buy the world a Coke.”
Jos haluamme vakuuttaa maailman avoimen ja sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän ylivoimaisuudesta, on ensin lunastettava lupauksemme kotikentällä. Narratiivit eivät riitä, elleivät ne heijastu ihmisten arkeen, toimeentuloon ja tulevaisuudennäkymiin.
Hyviäkin uutisia on. Helmikuussa Finland Promotion Board julkaisi Suomi muiden silmin -raportin, jonka mukaan maahamme liitetyt mielikuvat ovat säilyneet vahvoina. Tämä on merkittävää, sillä noin neljännes matkailun, investointien ja osaajahoukuttelun tuloksista perustuu maabrändiin.
Kotimaassakin on silti parannettavaa. Vienti- ja matkustusmielikuvat Suomesta ovat taantuneet, ja niiden nostaminen vaatii yhteistyötä yrityselämän ja Team Finland -toimijoiden kanssa. Myös ulkoministeriön on kirkastettava rooliaan yrityspalveluiden tarjoajana erityisesti nyt, kun Business Finlandin ulkomaantoiminnot sulautuvat osaksi ulkoasiainhallintoa.
Tänä keväänä alkaa ulkoministeriön yrityspalveluiden uusi tarina. Ministeriö on edistänyt kansainvälisiä kauppasuhteita jo yli vuosisadan, mutta sen liiketalousosaamista ei tunneta riittävästi. Nyt on aika kirkastaa lupaus ja lunastaa se konkreettisilla teoilla Suomen ja suomalaisyritysten hyväksi.