Siirry sisältöön
Haku
4.9.2024 Yritykset

Lisätty todellisuus parantaa autoilun turvallisuutta

Lisätty todellisuus tekee autoilusta turvallisempaa. Jatkossa koko tuulilasi on läpinäkyvä näyttö, silloin kuskin huomio on kiinnittynyt sinne minne pitääkin eli eteenpäin.

Sami Laakso Valtteri Kantanen
Tero Sarkkinen katsoo kohti kameraa.

”Lisätyllä todellisuudella tuulilasiin voidaan havainnollistaa kuljettajalle mahdollisia vaaroja kuten ajoreitille pyrkiviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tai kuolleesta kulmasta lähestyviä autoja. Myös navigoinnista ja opastuksesta tulee selkeää.

Autot ovat täynnä sensoreita, niistä tulevan datan avulla Basemarkin ohjelma mallintaa ympäristön. Toteutus vaatii huikean määrän monimutkaisia laskutoimituksia millisekuntien aikana auton vähätehoisilla prosessoreilla.

Kun tiedämme auton sijainnin, suunnan ja nopeuden ja sensorit havaitsevat, että vaikka sadan metrin päässä auto etenee risteävällä ajolinjalla, softa osaa laskea ja visualisoida tilanteen kuljettajalle.

Basemarkin tausta on peliteollisuudessa, vanha ydinosaamisemme on reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointikyky. Viime vuosien aikana olemme kehittäneet reaaliaikaisen konenäkölaskennan kyvyn. Meihin uskotaan, sillä olemme saaneet kerättyä alkuvaiheen rahoitusta 35 miljoonaa euroa. Viimeisimmällä kierroksella mukana oli myös Business Finland.

Olemme täysin riippuvaisia työntekijöidemme osaamisesta, eikä meillä ole ollut vaikeuksia saada huippuasiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Tällä hetkellä meillä on hieman yli sata työntekijää, jotka edustavat 24 kansallisuutta.

Kansantaloudelle Basemark on kiva firma; tuomme Suomeen huippuosaajia, jotka maksavat veronsa tänne, mutta meidän kaikki myynti menee vientiin.

Kehitys vie siihen, että auton arvosta pellin ja metallin osuus putoaa 10– 20 prosenttiin, valtaosa on softaa ja palveluita. Autoalalla lisätyn todellisuuden markkina kasvaa nykyisestä neljästä miljardista eurosta 20 miljardiin tämän vuosikymmenen aikana.

Euroopan ja Yhdysvaltojen isoimmista autonvalmistajista asiakkainamme on jo yli puolet. Asiakkuus lähtee pienestä protosta, mutta jos edetään tuotantoon, sitten siitä tulee isoa.

Jos autoja tehdään vuosittain sata miljoonaa ja jatkossa niistä 20 prosentissa on lisätyn todellisuuden näyttö, 10 miljoonassa autossa pitäisi olla meidän softa. Se edellyttää, että tuotteemme on johtava sekä teknisiltä ominaisuuksilta että hinnaltaan.”

Tero Sarkkinen katsoo kohti kameraa.
Tero Sarkkinen
Tero Sarkkinen on Basemark Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja. Yhtiö kehittää lisätyn todellisuuden ohjelmistoja, joiden avulla autonvalmistajat voivat kehittää omia sovelluksiaan. Basemarkin markkinana ovat autonvalmistajat globaalisti ja sillä on Suomen lisäksi toimipisteet Münchenissä, Detroitissa ja Piilaaksossa.