Los Angelesin pääkonsulikauteni kalkkiviivoilla on luontevaa pohtia sitä, millä eväin jenkkifirmat pärjäävät yrityskentällä. Onko jotain, mistä me suomalaiset voisimme ottaa oppia? Varsin suoraviivainen ja tuloslähtöinen toimintatapa bisneksessä yhdistää suomalaista ja amerikkalaista mentaliteettia, mutta erojakin löytyy. Ehkä merkittävin ero amerikkalaisfirmoissa verrattuna suomalaisiin yrityksiin on skaala- ja kokoerojen ohella myynti- ja markkinointitaidoissa ja kyseisten asioiden integroimisessa bisnekseen...

Los Angelesin pääkonsulikauteni kalkkiviivoilla on luontevaa pohtia sitä, millä eväin jenkkifirmat pärjäävät yrityskentällä. Onko jotain, mistä me suomalaiset voisimme ottaa oppia? Varsin suoraviivainen ja tuloslähtöinen toimintatapa bisneksessä yhdistää suomalaista ja amerikkalaista mentaliteettia, mutta erojakin löytyy.

Ehkä merkittävin ero amerikkalaisfirmoissa verrattuna suomalaisiin yrityksiin on skaala- ja kokoerojen ohella myynti- ja markkinointitaidoissa ja kyseisten asioiden integroimisessa bisnekseen heti alusta pitäen. Meillä Suomessa uuden luominen alkaa usein innovaatiosta. Tätä innovaatiota työstetään pitkään. Kun tuote tai palvelu on hiottu valmiiksi, meillä tunnutaan vasta silloin havahduttavan siihen, että oma tuote tai palvelu tulisi myös saada markkinoiduksi ja myydyksi.

Suomalaisissa firmoissa tulisikin panostaa edelleen myyntiosaamisen kehittämiseen ja asiakkaan kuuntelemiseen. Fakta on, että hyvä myyntimies myy keskinkertaisenkin tuotteen, mutta maailman paraskaan tuote ei mene kaupaksi, jos siitä ei tiedä kukaan tai myyntiosaamista ei ole. Tähän liittyen menossa oleva valtaisa internetin ja sosiaalisen median aiheuttama markkinoinnin ja myynnin vallankumous on valtava globaali muutostrendi, johon Suomessakin kaikissa firmoissa – myös B2B-yrityksissä – on syytä mennä voimallisesti mukaan.

Toinen ero verrattuna Suomeen on ainakin täällä Kaliforniassa vallitseva myönteinen ilmapiiri. Vanha suomalainen sananlasku ”kateus vie kalatkin vedestä” taitaa valitettavasti pitää edelleen liian hyvin paikkansa meillä Suomessa. Eräs keskeinen tekijä Kalifornian osavaltion nousussa maailman kuudenneksi suurimmaksi globaalitaloudeksi ohi esimerkiksi Venäjän, Brasilian tai Kanadan on se, että täällä yrittämiseen liittyvän yhteistyön ja ”win-win” -tavoitteiden merkitys ymmärretään. Jos minä autan sinua, niin oletus on, että sinäkin vastaavasti autat minua. Näin me molemmat voimme hyötyä ja voittaa.

Kolmas ero Suomeen on valtava työorientoituneisuus sekä tähän liittyvä ammattimainen ja hyvin pitkäjänteinen toimintatapa kaikessa toiminnassa. USA:ssa töitä tehdään todella kovasti ympäri vuoden. Esimerkiksi lomakaudet eivät ole täällä millään tavoin relevantti selitys, jos hommat eivät etene juhannuksen tai joulun jälkeisinä viikkoina. Tavoitteita myös asetetaan pitkäjänteisesti ja niiden eteen myös toimitaan pitkäjänteisesti. Asiat eivät tapahdu hetkessä, vaan tulosten eteen ollaan valmiita ponnistelemaan pitkään ja lannistumatta.

PS. Jokaiselle – siis aivan jokaiselle – suomalaiselle yritykselle löytyy markkinoita USA:sta, kahden Euroopan kokoisesta liittovaltiosta, maailman suurimmasta taloudesta. Nämä markkinat eivät häviä minnekään, vaan ne ovat olleet myös suomalaisyrityksiä varten olemassa eilen, ne ovat olemassa tänään ja ne tulevat olemaan myös huomenna. Mutta näillekin markkinoille on syytä tulla vasta, kun yritys on siihen itse valmis ja omat kotitehtävät on tehty kunnolla ja huolellisesti. Valtio voi Team Finland -toiminnallaan monin eri tavoin avustaa suomalaisfirmoja, mutta yritykset vastaavat viime kädessä tietysti itse omasta liiketoiminnastaan, vientiponnistelut mukaan lukien.

Juha Markkanen, Suomen pääkonsuli, Los Angeles (31.10. saakka)

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Lotta Nuotio</span></span>04.12.2023

Luetuimmat