Saksalaisella tehokkuudella maailman markkinoille
Saksan kauppakamareiden ulkomaanverkosto AHK on yksi maailman toimivimpia vienninedistämisverkostoja. Suomalaisyritysten kannattaa hyödyntää verkostoa juuri nyt, kertoo virkaatekevä toimitusjohtaja Jan Feller Saksalais-Suomalaisesta Kauppakamarista.
Mikä AHK-verkosto on?
Saksan kauppakamareiden ulkomaanverkosto AHK (Auslandshandelskammern) tarjoaa konkreettisia vienninedistämispalveluita ennen kaikkea pk-yrityksille, jotka haluavat laajentaa ja kehittää toimintaansa kansainvälisillä markkinoilla.
Verkostolla on 140 toimistoa 92 maassa. Pitkään toiminut AHK on erittäin hyvin verkottunut kohdemaiden elinkeinoelämään.
Miksi Saksa tarjoaa vienninedistämispalvelua muiden maiden yrityksille?
Kansainvälisen ulottuvuuden taustalla oli alun perin ajatus kauppakumppaneiden luotettavuuden varmistamisesta ja sittemmin yleisesti siitä, että kauppa kannattaa ja luo vaurautta. Vuosien varrella verkostoa on avattu muidenkin maiden yrityksille. Tällä halutaan näyttää, että elinkeinoelämän vetämä ulkomaankaupan edistämisorganisaatio on paras tapa siivittää kauppaa. Vuonna 2013 Wall Street Journal -lehti nimesikin AHK-verkoston ”Saksan taloudellisen menestyksen salaiseksi aseeksi”.
Saksalais-Suomalainen Kauppakamari on toiminut Helsingissä jo yli 40 vuotta. Kauppakamareiden AHK-verkosto on toistaiseksi avattu vain tanskalaisille, suomalaisille ja kroatialaisille yrityksille, jotka voivat hyödyntää palveluja samoin ehdoin kuin saksalaiset yritykset. Tätä etuoikeutta ei kannata jättää hyödyntämättä.
Mitä AHK-verkosto tarjoaa suomalaisille pk-yrityksille?
Suomalainen yritys voi saada verkoston avulla valmiit asiakkaat ja toimivan markkinan kohdemaasta. Yleensä yritykselle tehdään markkina-analyysi, ja se saa listan potentiaalisista asiakkaista ja jakelukumppaneista. Paikalliset AHK-toimijat ottavat näihin yhteyttä kohdemaan kielellä ja sopivat tapaamiset. Projektin konkreettinen tulos on esimerkiksi viikon verran tapaamisia mahdollisten paikallisten kumppaneiden kanssa.
Hinta riippuu kohdemaan palkkatasosta ja markkinoista. AHK-verkosto ei tavoittele toiminnallaan voittoa. Tyypillisen Go To Market -projektin (markkinaselvitys ja tapaamisten sopiminen) hintahaarukka on 6 000 – 25 000 euroa. Jos projekti ei ole pelkkää myyntiä, siihen voi saada myös Business Finland -rahoitusta.
AHK-verkosto on osa Team Finland -verkostoa. Se voi täydentää Business Finlandin toimintaa jatkamalla työtä siinä vaiheessa, kun tämän hanke loppuu. Verkostolla on yksinkertaisesti enemmän käsipareja: suurissa maissa on useampi toimisto, ja esimerkiksi Kiinan Shanghaissa verkostolla on 200 työntekijää.
AHK-verkosto ei avaa ovia vain Saksaan, vaan koko maailmaan. Reilu kymmenen suomalaisyritystä on saanut tukea muun muassa asiakashankintaan Kazakstanissa, yhteisyrityksen käynnistämiseen Espanjassa ja ministeriöyhteyksien luomiseen Indonesiassa.
Mitä hyötyä verkostosta voisi olla suomalaisille yrityksille nyt koronakriisin aikaan?
Juuri nyt suomalaisyritysten kannattaa aktivoitua Eurooppaan päin. Koronan jälkeistä aikaa leimaa valmistavan teollisuuden toimitusketjujen varmentaminen. Puhutaan reshoringista eli tuotannon palauttamisesta kotimaahan tai sisämarkkina-alueelle. Suomalaisyritysten haaste on usein ollut se, että tuotantokapasiteetti ei riitä esimerkiksi saksalaisten keskisuurten yritysten palvelemiseen.
Ketterillä yrityksillä on nyt hyvät mahdollisuudet päästä komponenttien tai järjestelmien varatoimittajiksi. Yritykset etsivät nyt pidemmällä tähtäimellä luotettavia sisämarkkinatoimittajia, joilta tarvittavan ratkaisun saa nappia painamalla.
Nyt on erittäin hyvä hetki ottaa yhteyttä potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin, jotka miettivät jo täyttä häkää koronan jälkeistä aikaa.
Minkälaista palautetta verkostoa hyödyntäneiltä yrityksiltä on tullut?
Useimpien apua saaneiden yritysten kommentti on, että miksi näin hienosta palvelusta ei tiedoteta enempää. AHK-verkoston viestintää tulee terävöittää, mutta luulen, että monelle yritykselle palvelumme ei yksinkertaisesti tule mieleen. Jos yritys tähtää esimerkiksi Brasiliaan, se ei ehkä ensimmäisenä ajattele ottavansa yhteyttä Saksalais-Suomalaisen Kauppakamariin.
AHK-verkoston toimintaa on pidetty laadukkaana, ammattimaisena ja hyödyllisenä. Monet yritykset ovat huomanneet, että sen avulla saa pääsyn sellaisiin piireihin, joihin suomalaisen yrityksen voisi muuten olla hankala päästä. AHK-verkostolla riittää muskeleita, ja pystymme järjestämään korkean tason tapaamisia esimerkiksi Aasiassa.