Siirry sisältöön
Haku
8.12.2016 Pääkirjoitukset

Tähtipölyä

Jussi Koskela

Avaruus – tuo final frontier. Tässä numerossa kurkotamme tähtiin esittelemällä liiketoiminta­mahdollisuuksia, joita liittyy avaruusteknolo­giaan. Samalla juhlimme jo etukäteen sitä, että Suomesta on tulossa virallisesti ”avaruusmaa” kun ensimmäinen suomalainen pienois- tai nano­satelliitti lähetetään avaruuteen.

Lehdessämme on esittelyssä kiinnostavia ja ennakkoluulottomia suomalaisyrityksiä, jotka haluavat osuutensa avaruusbisneksestä. Jo kymmenet suomalaisyritykset ovat mukana kehittämässä ja hyödyntämässä avaruusteknologiaa.

Käytämme arkipäiväisessä elämässämme avaruusteknologiaa eri muodoissa, vaikkapa tarkistaessamme päivän sään, joten kyse ei ole vain ja ainoastaan rakettitieteestä, vaikka raketeilla avaruuteen satelliitteja yhä kuljetetaankin. Suomalainen avaruusteknologia ja -osaaminen liittyvät erityisesti arktiseen alueeseen.

Avaruudesta takaisin maan kamaralle. YK:n 2030-agendaan sisältyvät kehitystavoitteet ovat relevantteja myös kaupan näkökulmasta. Esimerkiksi suomalaisella koulutusviennillä edistetään keskeistä SDG-tavoitetta ja samalla tehdään tunnetuksi maailman parasta, suomalaista koulutusosaamista.

Sattuman soittoa? Kehitysrahoituslaitosten tarjouskilpailuissa on huomattavia bisnesmahdollisuuksia, jotka usein kuitenkin lipuvat pk-yritysten ohi. Poikkeuksiakin löytyy.

Nouseva Intia kiinnostaa yhä enemmän suomalaisia yrityksiä. Syytä onkin, sillä kyseessä on muun muassa maailman suurin uusiutuvan energian markkina.

Mitä kuuluu Iran-kaupalle? Team Finland -matka Iraniin on takana ja yritykset myös Suomessa odottavat pääsyä houkutteleville markkinoille. Yhdysvaltain pakotteet kuitenkin estävät edelleen kaupankäynnin rahoituksen. Iranin pankkijärjestelmä ei tee tilannetta helpommaksi.

Suomalaisyritysten kansainvälistymistä ja niiden kohtaamia kaupanesteitä kartoittava selvitys on valmistunut – lue, millaiset esteet tyypillisesti heittävät kapuloita yritysten rattaisiin. Entä miten niistä päästään eroon?

Kalifornian paahteesta Suomeen kotiutunut Juha Markkanen kertoo, miten jenkkifirmat pärjäävät markkinoilla. Olisiko meillä jotakin opittavaa – ei kai sentään!