Tervetuloa Uruguayhin!
Tämän lauseen kuulevat kaikki, jotka saapuvat tänne tuote kainalossaan. Pyrimme tietenkin olemaan ystävällisiä – ja omasta mielestämme olemmekin – mutta tuotteen saaminen kaupaksi Uruguayssa voi osoittautua erittäin vaikeaksi, oli tuote sitten mikä tahansa. Kun kyseessä on niin kaukainen maa kuin Suomi, vaikeutuu myynti entisestään.
Uruguay on pieni kansantalous (BKT EUR 50 miljardia – väestömäärä 3,2 miljoonaa), joten maassa ei ole helppoa myydä kiinnostavaakaan tuotetta. Maan talous perustuu käytännössä yksinomaan maataloustuotteisiin, joten jalansijaa näillä markkinoilla havittelevan yrityksen kannattaa todennäköisesti keskittyä tähän sektoriin. Suomi tunnetaan täällä erityisesti UPM:n ja Stora Enson viimeisten 10 vuoden aikana tekemistä suurista investoinneista. Emme kuitenkaan tunne kaikkia niitä hienoja asioita, joita keksitte tai kehitätte.
Olen toiminut Suomen kunniakonsulina 23 vuotta ja ottanut vastaan lukuisia yritysvaltuuskuntia. Valitettavasti menestystarinoita ei ole montaa. Tämä ei kuitenkaan johdu tuotteistanne. Päinvastoin, suurin osa niistä on loistavia ja jotkut ovat hyvinkin tunnettuja.
En tunne kaikkia yritysten välisiä yhteyksiä, mutta käsitykseni mukaan suomalaistoimijat eivät ole tarpeeksi määrätietoisia käydessään kauppaa uruguaylaisten kanssa. Yritysten tulisi ottaa kohtuullisia riskejä pyrkiessään edistämään tuotteidensa saamista markkinoille. Ideaa tai tuotetta voi kehua vaikka miten, mutta parasta on, jos sen voi nähdä omin silmin. Olen tavannut useita suomalaisia yritysjohtajia, jotka ovat tulleet Montevideoon erilaisten metsä- ja kaivosteollisuuteen tai rakentamiseen liittyvien koneiden kanssa. Hyvin harvoin olemme kuitenkaan saaneet kuulla kaupan onnistumisesta. Yksi tapa saada tuotteita paremmin esille paikallisilla markkinoilla on lähettää niitä yritysten koekäyttöön. Mikäli kaupanteko ei lopulta onnistu, voidaan tuote myydä esimerkiksi naapurimaahan.
Huolimatta maamme pienestä koosta olemme kuitenkin hyvin lähellä sellaisia suuria maita kuten Argentiina (joka toivon mukaan palaa pian normaalitilaan), Brasilia (jolla on nyt vaikeuksia, mutta joka on aina onnistunut korjaamaan tilanteen nopeasti), Paraguay (jossa talous kasvaa nopeasti), ja Chile (joka on suuri kaivos-, metsä- ja rakennusteollisuusmaa). Uruguaylla on vapaa satama ja vapaakauppa-aluetta säätelevä laki, jonka nojalla tuotteet voivat olla maassa verovapaasti. Vapaakauppa-alue sopii erinomaisesti kaikkia edellä mainittuja maita palvelevaksi logistiikkakeskukseksi. Monella suurella kansainvälisellä yrityksellä on toimisto vapaakauppa-alueella, josta käsin ne myyvät tuotteitaan muihin Etelä-Amerikan maihin.
Paikallisiin yrityksiin voi ottaa yhteyttä Finpron, Montevideossa sijaitsevan konsulaatin tai Uruguayn pohjoismaisen kauppakamarin välityksellä. Uruguaylaisten osapuolten luotettavuudesta on vaikea olla varma monenlaisia lupauksia antavien verkkosivujen perusteella. Paras keino tarkistaa faktat on olla yhteydessä johonkin luotettavaan osapuoleen, kuten edellä mainittuihin tahoihin paikan päällä.
Jo 150 vuotta toimineen yrityksemme pääasiallinen toimiala liittyy logistiikkaan ja kauppaan. Tästä johtuen meillä on paljon kontakteja, joista olisi varmasti hyötyä kenelle tahansa, joka haluaa investoida tai myydä tuotteitaan Uruguayssa. Jos emme pysty auttamaan, pystymme ainakin ohjaamaan teidät eteenpäin toiselle taholle.
Vielä kerran, tervetuloa Uruguayhin!