Toimittajavierailut vahvistavat maakuvaa ja tukevat vientiä
Kun aloitin maaliskuun alussa diplomaattitaipaleeni ulkoministeriön kansainvälisten asioiden valmennuskurssilla (Kavaku), en aavistanut, kuinka laajalla rintamalla ministeriö tekee töitä Suomen viennin edistämiseksi.

Ensimmäinen tehtäväni ministeriön viestintä- ja maakuvaosaston mediavierailutiimissä on tarjonnut käytännönläheisen näkökulman siihen, miten Suomi-kuvaa rakennetaan ja vientiovia avataan kansainvälisten toimittajamatkojen avulla.
Toimittajavierailut maakuvatyön ja vienninedistämisen välineenä
Ulkoministeriö kutsuu vuosittain kymmeniä toimittajia eri puolilta maailmaa tutustumaan maahamme ja samalla viemään tarinaamme kansainvälisille yleisöille. Eri teemoihin pureutuvilla matkoilla kansainväliset toimittajat pääsevät perehtymään elinkeinoelämäämme, yhteiskuntaamme ja vahvuuksiimme, kuten suomalaisiin ilmastoratkaisuihin, digiosaamiseen ja maailman onnellisimman kansan arkeen.
Mediavierailut ovat keskeinen osa strategisen viestinnän kokonaisuutta, jolla rakennamme positiivista maakuvaa ja edistämme suomalaisten yritysten mahdollisuuksia menestyä globaaleilla areenoilla.
Teemamatkat keskittyvät vahvuuksiimme
Toimittajavierailuilla keskitymme teemoihin, joihin haluamme Suomena profiloitua. Huhtikuun digimatkalla veimme kymmenkunta toimittajaa tutustumaan suomalaisiin yrityksiin, jotka luovat maailman edistyksellisimpiä teknologisia ratkaisuja aina huippunopeista yhteyksistä kyberturvallisiin tietojärjestelmiin. Vierailimme myös useissa julkisen sektorin organisaatioissa – onhan suomalainen julkishallinto kansainvälisessä vertailussa digitalisaation edelläkävijä.
Toukokuisella ilmastoinnovaatioihin keskittyvällä vierailulla toimittajat pääsivät puolestaan katsomaan muun muassa Euroopan moderneinta kierrätyslaitosta sekä kestävää kehitystä edistäviä start-upeja. Matkalla toimittajat saivat nauttia myös suomalaisen metsän rauhasta, saunan lämmöstä ja nuotiolla valmistetusta lähiruoasta.
Vaikutus näkyy kansainvälisessä mediassa
Toimittajamatkojen vaikutus on konkreettinen: ne poikivat artikkeleita, podcast-jaksoja ja sosiaalisen median sisältöjä, jotka tavoittavat miljoonia lukijoita, katsojia ja kuulijoita ympäri maailmaa. Näin Suomi ja yrityksemme saavat näkyvyyttä sellaisillakin areenoilla, joihin kaupallinen markkinointi ei yksin yllä. Kun toimittajat vierailevat suomalaisissa yrityksissä, syntyy myös kontakteja, jotka voivat johtaa uusiin avauksiin.
Samalla vierailut poikivat arvokasta maakuvapääomaa suomalaiselle elinkeinoelämälle. Positiivinen maakuva madaltaa kynnystä tehdä yhteistyötä ja investoida Suomeen.
Viestintä- ja maakuvatyön merkitys vienninedistämisessä kasvaa
Hyvä maakuva on kilpailuvaltti. Kun Suomi näyttäytyy maailmalla edelläkävijänä esimerkiksi ilmastotoimissa, teknologisessa kehityksessä ja yhteiskunnallisessa vakaudessa, se luo pohjaa mielikuville ja luottamukselle, jotka ovat keskeisiä kansainvälisessä liiketoiminnassa.
Ulkoministeriön järjestämät toimittajavierailut tarjoavat kansainvälisten medioiden edustajille mahdollisuuden kokea Suomi paikan päällä ja kertoa siitä aidosti ja asiantuntevasti omille yleisöilleen, aina päättäjistä kuluttajiin ja yritysmaailman edustajiin. Globaali kilpailu huomiosta ja investoinneista on kovaa, ja kyky erottua positiivisesti on entistä tärkeämpää. Kohdemarkkinoita puhuttelevat, faktoihin ja aitoon vuorovaikutukseen pohjautuvat monipuoliset sisällöt ovat avainasemassa Suomen ja suomalaisten yritysten tunnettuuden ja houkuttelevuuden lisäämisessä. Tässä kontekstissa toimittajamatkojen merkitys osana strategista viestintä- ja maakuvatyön kokonaisuutta on avainasemassa.