Tuulilasit kestivät törmäyksen brexitiin
Laitilalainen Finn Lamex Safety Glass Oy tekee tuulilaseja Britannian klassisiin kaksikerroksisiin busseihin. Yritys uskoo saarivaltakunnan markkinoihin.
Toimitusjohtaja Tero Toivanen kertoo, että Finn Lamex ryhtyi 2000-luvun alussa tekemään tuulilaseja kaksikerroksisiin busseihin, koska ’britit eivät itse osanneet’.
– Kyseessä on ammattitaitoa vaativa työ, sillä tuulilaseissa on suuri taivutussyvyys. Lisäksi alimmaisen lasin yläreunan on sovittava tarkasti yhteen ylimmäisen lasin alareunan kanssa, Toivanen kertoo.
Finn Lamex nousi Britanniassa alallaan lähes monopoliasemaan. Yritys on vienyt maahan satojatuhansia tuulilaseja; esimerkiksi lontoolaisten double deckereiden tuulilasit ovat sen käsialaa.
Muutoksia strategiaan
Toivanen kertoo, että yrityksen markkinatilanne Britanniassa alkoi muuttua surullisen juhannuksen 2016 ja brexit-äänestyksen jälkeen.
– Vuonna 2017 teimme strategisen päätöksen, että meidän oli varauduttava tulevaisuuteen ja etsittävä entistä enemmän muilta markkinoita, joilla olimme jo muutenkin aktiivisia.
Tuolloin Britannian osuus oli Finn Lamexin reilun 12 miljoonan euron liikevaihdosta puolet, nyt se on noin neljännes. Yhtiö on alallaan merkittävä toimija koko EU:n alueella, sillä on asiakkuuksia myös muun muassa Japanissa.
– Kun punnan kurssi heikkeni brexit-päätöksen takia, päätimme siirtyä Britanniassa puntakaupasta eurokauppaan. Se on toteutunut täysimääräisesti tänä vuonna.
Byrokratia maksaa
Brexit on tarjonnut Finn Lamexille, ei ehkä ihan Winston Churchillin malliin verta, hikeä ja kyyneleitä, mutta työtä, vaivaa ja kustannuksia.
– Byrokratiaa on koitunut jonkun verran meille itsellemme, mutta vielä enemmän kuljetusliikkeelle, jota käytämme. Toimitusajat ovat pidentyneet ja kuljetusten hinnat nousseet.
Brexitin välilliset vaikutukset saattavat olla kuitenkin vielä merkittävämpiä.
– Nyt myös Britanniassa paikallinen tehdas on alkanut valmistaa tuulilaseja, osittain varmasti brexitin takia. Autoteollisuudessa halutaan ilmeisesti vähentää tuontiriippuvuutta. Sikäläisellä toimijalla ei ole myöskään rasitteenaan suuria kuljetuskustannuksia.
Muuten brittien kanssa sujuu
Toivanen on tyytyväinen, että pitkä epävarmuuden aika alkaa olla ohi.
– Vielä kun koronasta ja sen tuomasta poikkeustilanteesta selvitään, niin osaamme arvioida paremmin tulevaisuutta.
Finn Lamex aikoo pysyä merkittävällä markkina-alueellaan jatkossakin.
– Parhaassa tapauksessa Britannian energiaelvytysohjelmassa mainittu liikenteen sähköistäminen voi tarkoittaa meillekin uusia tilauksia, kun ajoneuvokantaa uusitaan.
Hän uskoo, että suomalaisosaamiselle on maassa muutenkin tarvetta.
– Byrokratian kanssa oppii varmasti elämään. Täytyy vain selvittää asiat aina tarkasti etukäteen, ettei tule turhia yllätyksiä.
Sinänsä brittien kanssa on mukava ja helppoa tehdä kauppaa.
– On tietenkin kätevää, kun britit osaavat englantia. Paitsi skotit. Mutta hehän tykkäävät muuten pohjoismaalaisista, Toivanen naurahtaa.