Siirry sisältöön
Haku
30.11.2018 Team Finland

Yritysten palveluksessa aamusta iltaan

Lähdetään liikkeelle asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys. Ministerivetoiset vienninedistämismatkat ovat yrityksille hyödyllisiä. Tämän takia kaikki maat niitä järjestävät ja yritykset niihin osallistuvat.

Vienninedistämistä toteuttavalle organisaatiolle – Suomen tapauksessa Team Finlandille – matkat ovat sekä ison työn huipentuma että alkupiste varsinaiselle työlle. Usein ne ovat myös todellista kädet savessa -taistelua kaikenmoisten sattumusten ja kommervenkkien kanssa.

Esimerkiksi ulkomaankauppa- ja kehitysministeri­ Anne-Mari Virolaisen matka Kiinan kansainvälisille tuontimessuille (China International Import Expo) voitaisiin nimetä messujen slogania hieman mukaillen: uusi aikakausi, jaettu tulevaisuus, eksyksissä kuljetuksissa. Silti konkreettisia tuloksia syntyy.

Kiinassa ministeri tuo uskottavuutta yrityksille poseeraamalla samassa kuvassa. Ulkomaankauppaministeri Anne-Mari Virolainen oli Shanghaissa jatkuvien kuvauspyyntöjen kohteena.

Yritysten monet tarpeet

– Nostan hattua Team Finland -porukalle, joka tekee kaikkensa, sanoo WeCan-startupin perustaja Lasse Wendelin.

Hänen mukaansa pienet yritykset hyötyvät mat­­koilla Team Finlandin -paikallistuntemuksesta, saaduista suorista kontakteista sekä uskottavuudesta, jota ministerin mukana matkustaminen tuo. Valokuvat tapaamisista korkeiden kiinaisviranomaisten kanssa somessa osoittavat paikallisille partneriehdokkaille, että yrityksellä on luottoa päättävällä tasolla.

Useasti sanotaan, että yritykset tarvitsevat ministerivetoista vienninedistämistä erityisesti keskushallintovetoisissa maissa. Kiinassa tämä pätee.

– Pekingin leima tarvitaan aina, korostaa Uroksen toimitusjohtaja Jerry Raatikainen.

Yrityksen suuret kiinalaiset partnerit ryhtyvät toden teolla myymään teknologiaa, kun se on pääkaupungissa hyväksytty riittävän korkealla tasolla.

Uros Group satsaa tällä hetkellä älykkään vedenhallinnan kehittämiseen teollisen internetin ratkaisujen avulla. Niille on Kiinassa kysyntää, kunhan valtio seisoo takana.

– Kyseessä on valtiovetoinen markkina. Ministeri Virolainen auttaa saamaan Kiinan hallituksen hyväksynnän, selittää yrityksen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jyrki Hallikainen.

Kuten usein bisnesdelegaatioissa, myös ministeri Virolaisen Kiinan delegaatiossa oli mukana yrityksiä usealta eri sektorilta. Suomen palveluviennin kasvaessa voimakkaasti mukana on yhä useammin puhtaita palveluviejiä.

Lakiasiaintoimisto Kolster avasi vast­ikään toimiston Kiinan Shenzhenissä.  Toimitusjohtaja Timo Helosuon kokemukset vienninedistämisestä ovat positiivisia.

– Suomalaiset eivät ymmärrä sitä, kuinka suuri merkitys on diplomatian kautta avatuilla ovilla, Helosuo sanoo. – Joka päivä olen oppinut jonkun uuden jutun.

Palveluntarjoajalle delegaatiot tarjoavat kaksi eri asiakaskuntaa. Tässä tapauksessa Euroopasta kiinnostuneet kiinalaiset sekä Kiinasta kiinnostuneet suomalaiset yritykset, jotka tarvitsevat tukea immateriaalioikeuksiensa suhteen. Helosuo korostaa myös kulttuurin ymmärtämisen merkitystä.

– Palvelu on kulttuurisidonnainen. Näillä matkoilla pääset käsiksi kulttuuriin.


Istumalihaksia ja lyhyitä unia

Nykyään vienninedistämismatkat pyritään räätälöimään mahdollisimman pitkälti yritysten esittämien tarpeiden pohjalta. Tässä auttaa se, jos yritys tietää tarpeensa ja ymmärtää, mitä ministeri tai Team Finland pystyy yrityksen hyväksi tekemään.

Ministeriltä matkat vaativat kovaa kuntoa, pitkää pinnaa, hyviä istumalihaksia ja kykyä selvitä lyhyillä yöunilla. Kiinan tuontimessujen yhteydessä ulkomaankauppaministeri vietti koko viikon kirjaimellisesti aamuvarhaisesta yömyöhään valtion palveluksessa, yritysten asialla.

Bisnesdelegaatioille tyypillisesti ministeri ja yritykset tekevät toisen työpäivän iltamyöhällä hoidellessaan Suomenpään asioita.

Ministeri viettää suurimman osan matkasta kokoushuoneissa istuen usein aina uusi puheenaihe edessään. Kiinassa istumalihaksia vaaditaan toki myös yrityksiltä. Esimerkiksi Kiinan ja Suomen yhteiskomitea innovatiiviselle bisnesyhteistyölle oli puolentoista päivän tiukka istumasessio. Kiinassa konkretiaan pääseminen vaatii aikaa ja kestävyyttä.

– Yritykset ymmärtävät, että tämä vaatii aikaa, ministeri Virolainen muistuttaa.

Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa, joka johtaa Suomen puolelta 
puhetta yhteiskomiteassa, teki kuitenkin omassa puheenvuorossaan konkretian tarpeen selväksi.

– Komitean pitää saavuttaa käytännöllisiä tuloksia, Siilasmaa painottaa. – Tätä myös mitataan.


Bisnestä ihmisten kesken

Ministeri Virolainen on ulkomaankaupan 
ammattilainen, sillä ennen poliittista uraansa hän oli 20 vuotta suomalaisen elinkeinoelämän palveluksessa. Miten ministeri itse näkee vienninedistämismatkojen hyödyllisyyden?

– Kyseessä on palvelutehtävä, tässä ollaan asiakasmatkalla, Virolainen toteaa.

Palaute delegaatiosta on jälleen kerran ollut positiivista. Ministeri huomaa helposti myös itse, missä tapaamisissa on todella edistytty.

– Vesiministerin tapaaminen oli todella konkreettista keskustelua. Uskoisin, että siitä saadaan nopeimpia tuloksia, Virolainen jatkaa.

Minkälainen sitten on hyvä vienninedistämisministeri? Kolsterin Timo Helosuon mukaan tärkeää on se, kuinka paljon ministeri panee itseään likoon. Virolainen itse puolestaan nostaa esiin hurmaamisfunktion. Lopulta kuitenkin ihmiset päättävät, kenen kanssa bisnekseen ryhtyvät.

– Tämä on ihmisten maailma! Tykkään ihmisistä, olen sillä tavalla utelias.

Yhdellä vienninedistämismatkalla ministeri näkeekin sellaisen kirjon suomalaista yrityskenttää, että uteliaisuutta tarvitaan. Kiinan matkan eri toimissa oli mukana lähes 100 yritystä. Edustus oli myös todella korkea­tasoinen.

Yhdellä vientityön saralla Suomella on kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Yritysdelegaatit ovat lähes poikkeuksetta miehiä. Tasa-arvon malliesimerkkinä Suomen tummien pukujen ja kravattien kavalkadi ei Kiinassa näyttäytynyt.

 

Näkyvyys paikallisessa mediassa on tärkeä osa bisnesdelegaatioita. Se tuo usein eksponentiaalisesti uusia bisnesavauksia.