FacebookTwitterEmail

yritykset

08.06. 2016

Kyrö Distillery sanoo kippis tarinoille

Kyrö Distilleryn tarina sai alkunsa kaveriporukan saunaillasta. Kolme vuotta myöhemmin pohjalaistislaamon Napue Ginistä sekoitettiin Lontoossa maailman parhaaksi palkittu gin and tonic. Nyt Pohjanmaalta suunnataan Atlantin yli.
Teksti: Ossi Seppälä
Kuva: Sami Tirkkonen

Millainen on yrityksenne tarina?

Yritys sai alkunsa saunan lauteilta vuonna 2012, kun maistelimme kaveri­porukassa ruisviskiä ja mietimme, miksei näin suomalaiselta kuulostavaa tuotetta valmisteta täällä. Päätimme, ettei tästä tule vain kallis harrastus, vaan kunnon juttu. Otimme selvää, mistä oli kyse ja perustimme firman saman vuoden lopussa. Vientituotteidemme pääkategoriat ovat ruisviski ja -gini, joiden alta löytyy eri variaatioita. Tislaamo toimii Isossakyrössä, Oltermannin entisessä meijerissä.

Meille oli alusta alkaen tärkeää tietää millaisen yrityksen, tuotteen ja muutoksen haluamme tässä maailmassa nähdä. Ei ole oikein, että firman ensimmäiset arvot luodaan viisi vuotta perustamisen jälkeen. Jos tarinasta halutaan oikeasti aito, on oltava selvää mitä ollaan tekemässä. Meidän tuotteitamme ei tule löytymään Alkon kyykkyhyllytasolta, sillä haluamme tehdä parempaa, rehellisen tarinan kautta.

Mistä kipinä kansainvälistymiseen lähti?

Lähestyisin asiaa luontaisten etujemme kautta. Vesi, vilja, marjat ja yrtit – meillä on kaikki ihan maailmanluokkaa. Jos niitä kerran viedään jo maailmalle, niin miksi emme jalostaisi niitä pidemmälle?

Kun on hyvät raaka-aineet ja tietää, mikä maailmalla toimii, ovat lähtökohdat kunnossa. Suomessa valitetaan turhaan logistiikkakuluista ja syrjäisestä sijainnista. Hyvä brändi ja hyvä tarina kantavat missä vain, kunhan löytää oikean porukan.

Mikä on reseptinne Amerikoiden markkinoille mentäessä?

Suhtaudumme etenkin Pohjois-Amerikan markkinoihin erittäin suurella varovaisuudella. Sinne mentäessä taustatyön täytyy olla tehtynä paremmin kuin missään muualla. Maineestaan huolimatta se ei ole mikään vapaan kaupan maa lainsäädännöstä ja käytännöistä johtuen. Siellä monopolisoituminen tapahtuu eri tasolla.

Lattareita lähestymme kuten muitakin markkinoita. Tarvitsemme aina parhaan mahdollisen paikallisen kumppanin, sillä tämän kokoisena yrityksenä emme voi lähteä sooloilemaan. Haluamme olla se firma, joka palvelee paikallista jakelijaa kaikista parhaiten. On löydettävä ryhmä, joka ei vain seuraa suuria brändejä, vaan haluaa löytää jotain itse.

Mikä on kasvuvisionne?

Tähtäimessämme on olla maailman tunnetuin ruistislaamo vuoteen 2022 mennessä. Silloin viskimme ovat tulleet ensimmäistä kertaa kunnolla ulos ja toimimme kymmenessä trendi­seuratuimmassa maassa. Suomalaisina emme tule volyymia ajatellen koskaan kilpailemaan suurten kansainvälisten firmojen tuotteiden kanssa. Mutta jos joku ajattelee ruista ja juomia, niin silloin hän ajattelee meitä.

Miten ohjeistaisitte kansainvälistymisestä kiinnostuneita tislaamoja ja panimoita?

Perustan ohjeeni kahden asian välisenä jännitteenä. Miettikää ensinnäkin, mitä oikeasti haluatte tehdä. Mikä on se kantava ajatus, joka vie läpi synkempien aikojen? Ja toisaalta, miettikää mikä on asianne ja tuotteenne paikka tässä maailmassa – vai onko sitä? Näiden kahden on jossain vaiheessa kohdattava – loppu on vain toteuttamista. Mutta jos pohja ei ole kunnossa, ei mikään toteutus riitä.