Tieliikenteen ilmastoa lämmittävät päästöt ovat laajasti esillä, mutta asfaltti on jäänyt lähes huomiotta. Kyse on isosta asiasta, sillä öljypohjaista bitumia käytetään asfaltin valmistuksessa vuosittain 100 miljoonaa tonnia ja Suomessakin yli puoli miljoonaa tonnia.

”Jotta EU:n asettamiin päästövähennyksiin ylletään, myös asfaltin valmistajien pitää vähentää päästöjään. Biopohjaisen ligniinin käyttö öljypohjaisen bitumin sijaan on tähän hyvä keino.

Asfaltti on käytännössä kiveä ja bitumia sekä jonkin verran erilaisia lisäaineita. Bitumi toimii asfaltissa liima-aineena. Ligniini on puolestaan luonnon oma liima-aine, joka pitää puun osasia koossa. Samalla tavalla se toimii myös asfaltissa sitomalla kiviä ja muita osia toisiinsa.

Ligniinin käyttö on ilmastoteko kahta kautta. Bitumin korvaaminen biopohjaisella aiheella vähentää fossiilisen raaka-aineen käyttöä. Lisäksi puuhun sitoutunut hiili sitoutuu pitkäksi aikaa tiehen.

Stora Enson Sunilan sellutehdas Kotkassa voi tuottaa ligniiniä noin 50 000 tonnia vuodessa. Määrä voi kuulostaa suurelta, mutta kun sitä vertaa bitumin käyttömääriin, huomataan, kuinka markkinoilla on hyvin tilaa biopohjaisille sideaineille. 

Olemme tehneet uudella asfaltilla testiprojekteja Ruotsissa Peabin ja Svevian kanssa. Kuluneet talvet ovat olleet kovia, testattavaa tieosuutta on jouduttu auraamaan, ja autot ovat käyttäneet nastarenkaita. Tähän asti tienpinta, jonka asfaltissa on käytetty ligniiniä, on kestänyt jopa paremmin kuin viereinen tavanomaisella bitumiasfaltilla päällystetty tie.

Lisäksi laboratoriokokeissa testitulokset ovat olleet parempia kuin perinteisellä asfaltilla. Tulokset näyttävät oikein hyviltä, mutta tarvitaan vielä muutama vuosi lisää, jotta voimme sanoa kestävyydestä jotain varmaa.

Asfaltinvalmistajat ovat jo nyt olleet innoissaan uudesta ratkaisusta. Myös sillä on heille suuri arvo, että uusi ainesosa tulee läheltä eikä jostain kaukaisesta tuontimaasta.

Ligniinin käyttö tulee vielä tällä hetkellä hieman kalliimmaksi kuin bitumin. Mutta jos biomateriaalin käyttö yleistyy, se tulee vielä kilpailukykyisemmäksi myös hinnan osalta. Lisäksi ligniinin hinta on vakaampi, se tuo asiakkaille varmuutta.

Ligniinin käyttö päästöjen vähentäjänä tieliikenteessä ei jää asfalttiin. Sunilan tehtaalle on viime vuonna valmistunut koelaitos, jossa valmistetaan biohiiltä, joka korvaa uusiutumatonta hiiltä. Biohiiltä voi käyttää esimerkiksi akkujen valmistuksessa. Tälläkin tavalla voidaan edistää vihreää siirtymää.”

Heikki Lotti, ligniiniliiketoiminnan kehitysvastaava, Stora Enso

Kuka?
Heikki Lotti, ligniiniliiketoiminnan kehitysvastaava

Mikä?
Stora Enso

Mitä?
Biopohjaisen ligniinin käyttö asfaltissa

Kenelle
Asfaltinvalmistajille Euroopassa

Sami Laakso

Jari Härkönen

Jaa:

<span class="byline text-vihrea2 uppercase"><span class="author vcard text-vihrea2 uppercase font-weight-bold" metaname="author">Sami Laakso</span></span>26.09.2022

Luetuimmat