FacebookTwitterEmail

yritykset

07.06. 2018

Suomi-kuvan kohottajat

Messuille on mentävä, vaikka omalla pakettiautolla kustannuksia säästäen. Kyselimme Milanon designviikoilla mukana olleilta suomalaisilta yrityksiltä tunnelmia messuyhteistyöstä ja designviikkojen tärkeydestä markkinointiin.
Teksti: Riikka Harju
Kuva: Riikka Harju

Kristiina Lassus:
”Designyrittäjille myynti on usein heikoin lenkki”

Kristiina Lassus on urallaan kansainvälisesti menestynyt suomalainen sisustusarkkitehti ja suunnittelija. Hänen 2004 Milanoon perustamansa studio tarjoaa konsultointia tuotesuunnitteluun ja myös oman tuotemerkin ”the Rugs Kristiina Lassus” -kokoelman käsin solmittuja mattoja. Lassus kokee tärkeäksi jatkuvan tuotekehityksen sekä vastaa jokaisen tuotteen uniikista valmistusprosessista.

– Ensimmäisen kerran osallistuin Milanon designviikolle vuonna 2007. Varsinainen lanseeraus tehtiin vuotta myöhemmin 2008 niin sanotussa ”Fuorisalone”-yhteisnäyttelyssä, jossa oli mukana muitakin suomalaisia brändejä. Saimme silloin luotua hyviä jälleenmyyntiyhteyksiä ja uutta asiakaskuntaa. Vuosina 2009–2012 meillä oli yhdessä eri suomalaismuotoilijoiden ja yritysten kanssa yhteisiä näyttelytiloja Milanon keskustassa. Tänä vuonna olimme esillä ”Fuorisalone”-näyttelytilaisuudessa yhdessä monien muiden kansainvälisten brändien kanssa. Vuosien 2015–2017 aikana osallistuimme messuille Yhdysvalloissa ja Tukholmassa sekä lukuisiin Suomi-design yhteistyönäyttelyihin ulkomailla. Ne kerryttivät kokemusta Suomi-kuvan luomisesta ja alustavan markkinakäsityksen saamisesta.

– Suomalaisuus on meille etu, vaikka toisinaan meidät mielletäänkin italialaiseksi yritykseksi, koska toiminimi ja edustustilat ovat Milanon keskustassa. Meillä on myös Suomessa toinen, vuodesta 2016 toiminut yritys. Italialaisille tuotteen laatu on erittäin tärkeää ja se, että yritys on vakavasti otettava ja sillä on oma identiteetti, joka erottuu massasta. Kaiken kaikkiaan hyvät suhteet yhteistyökumppaneihin, neuvottelutaidot ja brändin erottuvuus ovat ratkaisevia tuotteen menestymiselle.

– Messuille on ollut joka vuosi yhä vaikeampi päästä, ja myös tilaisuudet ympäri Milanon keskustaa ovat vaivihkaa paisuneet, jolloin näkyvyyden saaminen on entistä vaikeampaa. Kaikki kaikessa onkin hyvä sijainti, ennakkotyöt, alustaminen ja myös jälkiseuranta tilaisuuden jälkeen, eli yhteydenpito uusiin kontakteihin. Tämä edellyttää suunnitelmallista PR- ja markkinointityötä.

– Koen, että suomalaisille designyrittäjille myynti on monesti se heikoin lenkki. Olisi erittäin tärkeää luoda kontaktit kohdemaahan ja myyntitoimiston olisikin sijaittava siinä maassa, jonka markkinoille pyritään. Sopivien yhteistyökumppaneiden löytäminen on vaikeaa ja agentit ovat tässä suuressa roolissa. Myös rahoituskanavat pitäisi räätälöidä designteollisuudelle paremmin sopiviksi, itsekin olen hakenut rahoitusta joskus turhaan uusille markkinoille pääsemiseksi. Toivon, että Business Finland tulee osaltaan ratkaisemaan näitä haasteita jatkossa ja helpottamaan aloittelevan yrittäjän markkinoillepääsyä sitä kautta, sanoo Kristiina Lassus.

 

Inno: ”Messuilta saatu palaute on tärkeä viesti tuotekehitykselle”

Vuonna 1975 perustetulla Innolla on laaja valikoima huonekaluja ja sisustustarvikkeita, jotka edustavat modernia suomalaista muotoilua. Inno-Tuotteen toimitusjohtaja Arto Lindströmin mukaan jo noin puolet Innon myynnistä syntyy viennistä. Tärkeimpiä markkina-alueita Innolle ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa. Kaukomarkkinat ja Yhdysvaltojen myynti ovat myös lähteneet lupaavasti liikkeelle.

– Inno on jo melko vakiintunut toimija messuilla. Emme sinänsä hyödy yritysyhteistyöstä messuilla välttämättä suoraan, mutta olemme toki mielellämme mukana silloin, kun esillä olevat suomalaiset designtuotteet enemminkin tukevat toisiaan kuin kilpailevat keskenään. Toisinaan pidämme esillä suomalaisten yritysten tuotteita, jos ne sopivat messuosastomme ilmeeseen.

– Olemme olleet Milanon huonekalumessuilla ensimmäisen kerran mukana jo 80-luvulla. Messuilta koemme saaneemme hyviä kontakteja uusille markkina-alueille sekä samalla vahvistaneet vanhoja kontakteja. Messuilta saadut asiakaspalautteet uusista tuotteistamme ovat myös tärkeitä viestejä tuotekehitystiimillemme.

– Suunnitelmissa on jatkaa Milanossa myös ensi vuonna. Vientitukien väheneminen ja vaikeudet saada messuosastollemme keskeisempää sijaintia ovat jokavuotisia haasteita.

 

Nikari: ”Olemme mielellämme se stradivariusta tekevä alan toimija”

 

Nikari perustettiin vuonna 1967 yhden miehen verstaana valmistamaan laadukkaita puuhuonekaluja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Nykyään yritystä johtaa jo seuraava yrittäjäsukupolvi toimitusjohtaja Johanna Vuorion johdolla.

– Meille on tärkeää säilyttää traditionaalinen suomalainen puusepäntaito myös tuleville sukupolville. Tämän yhdistäminen moderniin muotoiluun onkin meidän kilpailuvalttimme. Teemme paljon yhteistyötä myös kansainvälisten muotoilijoiden kanssa, kertoo Johanna Vuorio.

– Meidän tavoitteemme ei oikeastaan ole kasvaa valtavaksi, olemme mielellämme se stradivariusta tekevä alan toimija. Kansainvälistyminen lähti käyntiin vuonna 2012, kun osallistuimme Tukholman huonekalumessuille ja aloitimme yhteistyön usean kansainvälisen suunnittelijan kanssa. Viime vuonna aloitimme Business Finlandin Lifestyle-ohjelmassa ja tavoitteenamme oli päästä Tanskan markkinoille. Löysimmekin tanskalaisen agentin, jolla oli jo ennestään pitkäaikaisia kumppanuuksia suomalaisfirmojen kanssa.

– Olemme messuilla nyt paikalla neljättä kertaa. Vuosi vuodelta osastomme sijainti messuilla on parantunut.

– Italialaiset ovat hyvin kiinnostuneita ideologiastamme ja olemme kuulleet hiukan ihmettelyjäkin, miksi messuilla on niin vähän suomalaisia tuotteita esillä. Koemme, että messuilla on tärkeää olla paikalla joka vuosi, sillä uskottavuutta ja brändiä on luotava pitkällä tähtäimellä, kärsivällisesti. Meillä ei ole kovin monia messuja vuodessa, joten siksikin paikallaolo on tärkeää. Tämä Milanon designviikko on toinen ja yhtä tärkeä on vastaavat messut Tukholmassa.

– Todella hyvää yhteistyötä olemme tehneet myös muiden kansainvälistyvien suomalaisyritysten kanssa. Heiltä olemme saaneet tukea ja kannustusta. Vertaistuen määrääkään ei voi aliarvioida. Innon kanssa meillä on yhteinen maahantuoja Ruotsissa ja siellä olemme myös perinteisesti olleet vierekkäisillä toimipisteillä messuilla. Olemme myös pian osallistumassa Johanna Gullichsenin näyttelyyn Japanissa.

– Olemme itse ajaneet tänne Suomesta pakettiautolla ja tuoneet tuotteet ja materiaalit paikalle kahdestaan yrityksen luovan johtajan Jenni Roinisen kanssa. Näin saamme pidettyä messuille suunnitellun budjetin kohtuullisena. Aloitimme messuilla käymisen vuonna 2012, jolloin vientimme oli nolla prosenttia myynnistä. Nyt viennin arvo on miltei sama kuin kokonaismyyntimme tuolloin. Tätä työtä todellakin kannattaa jaksaa tehdä, esitellä tuotteita, kertoa niistä ja olla paikalla!

Lue myös messuilla mukana olleen Secto Designen tarina kansainvälistymisestä.